• Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowościach na blogu
    Zapisując się, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach na tym blogu. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać (szczegóły).

O mnie i o blogu

Malinowy Excel to blog o Excelu, który ma ułatwiać użytkownikom tego programu rozwiązywać codzienne problemy i usprawniać swoją pracę.

Moje kursy i szkolenia są dla osób zarówno zaczynających pracę z Excelem, jak i dla tych, którzy już w nim pracują i chcą zdobywać nowe umiejętności.

Obecnie, w Excelu można zrobić praktycznie wszystko co dotyczy raportowania, wizualizacji. Wystarczy tylko poznać gdzie i co kliknąć. Ja własnie tego uczę.

Malina od kuchni…

Swoją przygodę z Excelem zaczynałam… a jakże – na studiach, jako “studentka do pomocy”. Pamiętam, jak dostałam swoje pierwsze zadanie, żeby porównać dwie listy pracowników i wyłapać tych, których brakuje na jednej z list. Zabrałam się do tego… ręcznie. Tak, wiem: kompromitacja :). Wtedy jeszcze nie znałam WYSZUKJA.PIONOWO, które poznałam jakieś 5 minut po tym, jak dostałam to zadanie. Podszedł do mnie kolega, który mi to zadanie zlecił i, z uśmiechem na ustach powiedział: “Hehe, Malina, to nie tak :)”. I pokazał jak to się robi w Excelu (BTW: o ostatnim argumencie tej funkcji powiedział, żeby wpisywać tam zero. Nie wie czemu, ale tak go ktoś wcześniej nauczył).

Później już ze studentki stałam się analitykiem sprzedaży w korporacjach, gdzie byłam również “człowiekiem od Excela”. Dlatego też działałam nie tylko w sprzedaży, ale również w HR, marketingu, logistyce, zakupach czy pricingu.

Jednak czymś, co najbardziej kocham jest uczenie innych (zawsze chciałam to robić: jako mała dziewczynka, bawiłam się w nauczycielkę i pisanie kredą po tablicy na przerwach, zanim Pani nie weszła do klasy ;)). Wróciłam więc do szkoleń (jako studentka psychologii prowadziłam swoje pierwsze szkolenia z… Excela – nie wierzę bowiem, że w 2 dni można kogoś nauczyć asertywności, a co gorsza: komunikacji. A Excela się da!). A teraz są również kursy , szkolenia, szkolenia online i wszystko, co może pomóc Ci w nauce Excela!

 W 2020 roku otrzymałam tytuł Microsoft MVP (Mosta Valuable Proffesional) w kategorii Office Apps & Services. Jest to nagroda przyznawana przez Microsoft dla ekspertów, którzy dzielą się swoją pasją z innymi. Eksperci ci nieustannie uczą się i dzielą zdobytą wiedzą. Czuję się zaszczycona, że należę do tej niesamowitej społeczności Excela.

Dlaczego warto ze mną uczyć się Excela ?

Powiem to, co mówią moim kursanci: tłumaczę tak, że rozumiesz.

Uczę na praktycznych przykładach – do wykorzystania “na już” w Twojej pracy. Wierzę, że tylko tak jesteśmy w stanie się uczyć. To po pierwsze.

A po drugie: wychodzę z założenia, że im prościej, tym lepiej, więc tłumaczę w prosty sposób, na przykładach.

To cały sekret.

To jak? Zostajesz ze mną?

Zobacz moje kursy online!

42 odpowiedzi na „O mnie i o blogu

  1. Dariusz Jessa mówi:

    Witam,

    jestem pod wrażeniem Pani prezentacji i bardzo użytecznych przykładów. Proszę nie przestawać zgłębiać Excela.
    Jest Pani jak promień światła w mrokach niewiedzy 🙂

    Pozdrawiam
    D.

  2. Paweł Żurawski mówi:

    Wszystkie informacje są zachęcające do zgłębiania wiedzy. Napisane w prosty przejrzysty i zrozumiały sposób przystępny, dla każdego!

  3. Gosia mówi:

    Cieszę się, że trafiam na TEN blog.
    Bardzo lubię excela, w pracy też jest przeze mnie chętnie wykorzystywany…. nawet jeśli niepotrzebnie.
    Zamierzam korzystać “pełną gębą” 😀

  4. Tomek mówi:

    Czy mogę prosić o wpis z łączeniem danych z wielu plikow exel w jeden zbiorczy?

  5. Magda mówi:

    Witajcie wszyscy “excellohobbyści”. Z dnia na dzień zwiększa się mój szacunek do Waszej wiedzy. Bardzo lubię excella ale teraz widzę , że wiele mi brakuje. Odkąd zawodowo pracuję z excellem każdego dnia przeglądam i szukam podpowiedzi i rozwiązań. Malina według mnie wyjaśniasz wszystko bardzo dokładnie i to jest super dla kogoś kto daną rzecz robi pierwszy raz.

    Mój obecny i palący problem to “jak wydłużyć listę rozwijaną zrobioną i działającą (do określonej ilości pozycji 🙁 poprzez dane i sprawdzanie poprawności” (pisałam o tym do Ciebie w mailu), ani próba wpisywania ręcznego ani poprzez zakres komórek nie działa, próbowałam też przez listę zależną ale tam też jest to samo, a poza tym u mnie się wybór nie sprawdzi bo do każdej pozycji z listy dopięty jest cennik, który wypełnia danymi inny arkusz.

    Proszę o radę jak dla laika czyli dla mnie 🙂

    Pozdrawiam wszystkich i chylę czoła 🙂

  6. Sobi mówi:

    Pani Malino
    proszę podpowiedzieć czego Pani używa do tak ładnego zakreślania, podkreślania na malinowo?
    Proszę kontynuować Pani pracę – jest to przydatne tutaj pod drugiej stronie lustra…

    • Malina mówi:

      Bardzo się cieszę i dziękuję :).
      Do podkreślania na malinowo używam programu Screenpresso – jest genialny, ma mnóstwo możliwości 🙂

      • Sobi mówi:

        Dziekuję za “tipa”. Tak na marginesie – podobnie jak Pani – jestem pod wrażeniem Power Query. Na jednym z filmów widziałem jak Pani usuwa duplikaty w PQ. Okazuje się, że nie trzeba wcześniej tworzyć kolumny z unikatami – wystarczy zaznaczyć te kolumny które “stworzyłyby” unikat i wtedy użyć “usuń duplikaty”.
        Raz jeszcze pozdrawiam
        S.

  7. Stasiu mówi:

    Malina jesteś wyśmienita w Twoich mini wykładach. Widać, że jesteś fanką excela … ale czy również accessa?

  8. Arkadiusz mówi:

    Witam
    Mam wielka prosbe potrzebuje pomocy przy wykresach.
    Czy jest mozliwe aby na jednej kolumnie byla wyswietlana wartosc z tabeli a ponizej wartosc procentowa tez z tabeli.

    Jak na razie to mam jedna wartosc a procenty dopisuje sam za ta liczba ale wtedy te liczy zamieniaja sie w zwykly text I kolumna sie zmienia jak zmieniam wartosci a ten takst jest staly niezmienny

    np.
    do20 lat powyzej 20 lat
    mezczyzni 3 7
    % 33% 66%
    kobiety 5 5
    % 50% 50%

    czyli dwie kolumny STACKED KOLUMN I na kazdej wyswietla sie
    np 3 33% 7 66%
    5 50% 5 50%

    Wydaje mi sie ze nie ma takiej mozliwosci no ale nie wiem do konca

    • Malina mówi:

      Hej, w takiej sytuacji należy “skleić” wartości etykiet za pomocą formuły, w komórce. Następnie, w etykietach na wykresie odwołać się do tych komórek, aby etykiety wyświetlały ich wartość. Jeśli masz Excela 2013 lub nowszego (chyba 2013;)), to korzystasz z opcji “Wartość z komórek”, jeśli starszego – zro to na zasadzie dynamicznego tytułu wykresu, metoda opisana przeze mnie tutaj.

  9. Arek mówi:

    Hej
    Mam wersje 2010 niestety po ang. komorke dodalem I zczutuje ona prawidlowe wartosci w komorki.
    Problem 1
    Nie mam pojecia jak skleic te dwie komorki bo jak zmieniam wartosc to zmienia sie wysokosc kolumny wartosc z tabeli idzie do gory ale ta komorka dodatkowa zawsze zostaje w tym samym miejscu.

    Problem 2
    Jak w dodatkowej komorce za liczba dodac znak “%”

    Pozdrawiam, Arek

    • Malina mówi:

      Hej,
      przyznam, że pierwszego problemu nie rozumiem niestety ;(. Mam wrażenie, że dodajesz wartości nie do tej kolumny, ale nie jestem pewna, czy o to chodzi.
      Odnośnie drugiego – należy użyć funkcji TEKST. Opisywałam ją tutaj tylko na innym przykładzie.
      O to chodziło?

      • Arkadiusz Mac mówi:

        Problem pierwszy polega na tym ze jak juz mam swoja kolumne I wartosc z tabeli to jest wszystko ok ale jak dodam druga wartosc z innej komorki jako tekst to jest ona tam gdzie ja zostawie natomiast przy zmianie wartosci w tabelach kolumny zmieniaja wysokosc I watrosc z tabeli tez zmienia pozycje natomiast ten tekst zostaje w miejscu nie podaza za wysokoscia kolumny.
        Jak zrobic zeby dwie wartosci np 10 I ponizej 100% (dwie wartosci z dwoch komurek) podazaly zgodznie z wysokoscia kolumny. Pisala Pani ze trzeba skleic te wartosci I nie mam pojecia jak.

        Przepraszam ze sprawiam tyle problemow.
        Pozdrawiam, Arkadiusz

  10. monia mówi:

    Witam, potrzebuję pomocy przy wyliczaniu godzin nocnych z uwzględnieniem dat. np. kierowca wyjeżdza w trase dnia 25 o godzinie 23 wraca 27go o 1.

  11. Jacek mówi:

    Cześć Malina,

    poszukuję funkcji, która zwróci mi wspólne części ciągów wyrażeń
    przykład
    wiesz 1 – Cag125x szlifierka kątowa akumulatorowa. Bezszczotkowy silnik POWERSTATE zaprojektowany i zbudowany przez Milwaukee® daje do 10x dłuższą żywotnośc silnika. Inteligentne sterowanie REDLINK PLUS dostarcza najbardziej zaawansowane cyfrowe zabezpieczenie
    wiersz 2 – CAG125XPDB. Bezszczotkowy silnik POWERSTATE zaprojektowany i zbudowany przez Milwaukee daje do 10x dłuższą żywotność silnika. Inteligentny system REDLINK PLUS™ zapewnia zaawansowaną cyfrową ochronę przed przeciążeniem narzędzia i akumulatora.
    wspólna część – Bezszczotkowy silnik POWERSTATE zaprojektowany i zbudowany przez Milwaukee® daje do 10x dłuższą żywotnośc silnika.

    • Malina mówi:

      Hej,
      myślę, że warto do tego zaprząc wyrażenia regularne. Ja niestety nie podpowiem w tym temacie – nigdy się tym nie zajmowałam do tej pory. Natomiast, zgodnie z moją wiedzą – powinny pomóc :). Gdyby próbować pisać na to funkcję – myślę, że byłaby to najszybciej jakaś funkcja w VBA, ale podejrzewam, że to drogą przez mękę by była ;(

  12. Andrzej mówi:

    Witam,
    Mam takie zagadnienie . Czy jest możliwe stworzenie makra które w pierwszej kolejności rozpiszę mi kombinacje wszystkich 5 liczb z podanych 40 liczb. A w drugiej kolejności będzie usuwać z tych kombinacji powiedzmy na koniec kolejki wszystkie kombinacje 5 liczb ze zbioru od 6 do 13 liczb tak aby zawsze pozostawało 1000 kombinacji które jeszcze nie wystąpiły lub wystąpiły najpóźniej? Dziękuję za odpowiedź

    • Malina mówi:

      Witaj,
      tak, na pewno jest możliwe :). Tylko trochę kodowania na pewno trzeba byłoby wykonać, zwłaszcza to sprawdzanie powtórzeń…

  13. Ewa mówi:

    Pani filmiki i sposób przekazywania wiedzy budzi szacunek i podziw. Z Pani pomocą Excel wydaje się do ogarnięcia. To wielka sztuka przekazywać wiedzę trudną w sposób prosty i zrozumiały.

  14. monika mówi:

    hej
    mam pytanie czy listę rozwijania można zrobić np w 1 arkuszu ozywając danych z 2,3 arkusza

  15. Dominika mówi:

    Hej, bardzo fajny i pomocny blog! Mam pytanie ponieważ właśnie jestem na etapie próby poszerzania swojej wiedzy, a napisałaś, że sama się douczałaś z programowania i baz danych, czy mogłabyś mi podpowiedzieć jak się za to zabrać? Właśnie programowanie i te bazy danych.. w Excelu coś tam umiem ale chciałabym nauczyć się vba i może innych języków programowania, to całe big data, bazy danych it… Jakaś podpowiedź? 🙂

    • Malina mówi:

      Dominika, hej. Może warto spróbować studia podyplomowe? Tam na pewno to będzie ładnie ułożone i solidne. Są jeszcze kursy np. na Udemy. Natomiast pytanie, co Tobie pasuje 🙂

  16. Marzena mówi:

    Hej
    Potrzebuję aby do stworzonej tabeli, wczytywały się dane z innych arkuszy, tylko w trzy kolumny a w pozostałych kolumnach dane się będą zmieniać zgodnie z zapisanymi formułami. Jak to zrobić, żeby wczytywały się te dane z innych arkuszy?

  17. Artur mówi:

    Dzień dobry
    Jestem zafascynowany Pani dogłębną wiedzą i łatwością jej przekazywania:)
    Sam zacząłem przygodę z VBA i znalazłem tu wiele inspiracji i pomocy.
    A teraz jestem w kropce.
    Tworzę formularz, w którym znajdują się pola wyboru (ComboBox). Chcę, żeby po wybraniu odpowiedniej wartości otworzył się arkusz dodatkowy z kolejnymi polami i po ich wypełnieniu dane przeniosły się do skoroszytu, a sam formularz pomocniczy zamknął się i ponownie pojawił się formularz główny.
    Stworzyłem oba formularze i osobno działają poprawnie (otwieranie, przenoszenie danych i zamykanie się), natomiast w przypadku, gdy uruchomię główny formularz i poprzez wybór wywołam dodatkowy formularz, to on się otworzy, po wprowadzeniu danych, przeniesie je, ale już nie chce się zamknąć, nie wspominając o powrocie do głównego formularza.
    W jaki sposób wymusić taki powrót?

    Z góry dziękuję za pomoc

  18. Piotr mówi:

    Przyłączam się do wyrazów uwielbienia 🙂
    Dzięki, że publikujesz rozwiązania, które trafiają “w punkt”.
    Fajnie tłumaczysz.
    Excel, to moja codzienność ale i pasja. Na tyle, że chciałbym od niego czegoś więcej. W sieci jest już wiele stron z rozwiązaniami z zakresu Excela, ale VBA to wciąż bezkres. Jeżeli mogłabyś zasadzić więcej drzew na tym polu…
    Pozdrawiam.

    • Malina mówi:

      Cieszę się, że korzystasz z mojego bloga i Ci się podoba :). Na pewno będę jeszcze pisać o VBA, planuję też zrobić kurs online na jego temat – wieeele osób jest tym tematem zainteresowanych 🙂

  19. Witam
    Jak i “przedmówcy” ciesze się, że trafiłem na Twoją stronę. Znalazłem tutaj wiele sposobów dzięki, którym mogłem rozwiązać swoje excelowe zadania.
    Pojawiło się nowe na które nie znalazłem u Ciebie podpowiedzi: a mianowicie problem jest następujący: mamy zakres dat np od 1.01.2020 do 10.01.2020 i chcemy sprawdzić czy zakres daty z drugiego wiersza od 5.01.2020 do 15.01.2020 zawiera się w tym pierwszym przedziale.
    Pewnie rozwiązanie jest banalnie proste…

    Pozdrawiam serdecznie

    • Malina mówi:

      Hej, cieszę się bardzo, że znalazłeś pomoc na moim blogu :).
      Odnośnie zakresu dat – moim zdaniem takie super banalne to nie jest… Napiszę o tym post niedługo 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *