O mnie i o blogu

Malinowy Excel to blog o Excelu, który ma ułatwiać użytkownikom tego programu rozwiązywać codzienne problemy i usprawniać swoją pracę.

Moje kursy i szkolenia są dla osób zarówno zaczynających pracę z Excelem, jak i dla tych, którzy już w nim pracują i chcą zdobywać nowe umiejętności.

Obecnie, w Excelu można zrobić praktycznie wszystko co dotyczy raportowania, wizualizacji. Wystarczy tylko poznać gdzie i co kliknąć. Ja własnie tego uczę.

Malina od kuchni…

Moim pierwszym zadaniem w Excelu było… porównać dwie listy pracowników i wyłapać tych, których brakuje na jednej z nich. Byłam wtedy „studentką do pomocy” i zabrałam się do tego… ręcznie. Tak, wiem: kompromitacja :). Wtedy jeszcze nie znałam WYSZUKJA.PIONOWO, którego nauczył mnie przełożony jakieś 5 minut później (BTW: też nie wiedział po co wpisywać zero w ostatnim argumencie, ale mówił, że tylko tak działa).

„Studentka do pomocy” to jednak nie było moje wymarzone zajęcie. Od dziecka wiedziałam, że jestem stworzona do… nauczania 🙂 (nie, nie, nie do „miłości” ;)). Na pracuj.pl znalazłam ogłoszenie od największej firmy szkoleniowej IT w Polsce: szukali trenerów.

Aplikowałam więc, a co! „Pomęczyli” mnie, a potem… przyjęli do pracy! PS. proces rekrutacji trenerów nazywali „męczonkiem”, ponieważ przez 15 minut miałam dać próbkę mojego szkolenia, a uczestnikami byli… wyjadacze-trenerzy! Nice… Powiem delikatnie: nie ułatwiali zadania ;).

Szkoliłam więc grzecznie z Excela, wtedy też poznałam podstawy pisania makr, a potem (niestety całkiem szybko) przyszedł kryzys gospodarczy i… wywalili mnie, jako najmłodszą stażem.

Cóż mi pozostało? Znalazłam pracę w korpo, byłam analitykiem sprzedaży i ogólnie mówiąc: „dziewczyną od Excela”, czyli ogarniałam też HR, marketing, pricing, zakupy i co tam ktoś miał do ogarnięcia w Excelu ;).

A potem… zostałam mamą ;). Kiedy moja córeczka miała rok – założyłam blog i kanał na YouTubie. Był to czas, kiedy malutka wreszcie zaczęła mi regularnie (i na długo!) sypiać, a ja no cóż… powiem to wprost: czułam się odmóżdżona. Z radością więc wykorzystywałam każdą wolną chwilę na pisanie o Excelu.

Dlaczego akurat Excel? Dlatego, że strasznie mnie denerwowało to, że ludzie nie znają tego narzędzia, często dlatego, że się go po prostu boją! Pewnie, że się boją, jak nikt nigdy wcześniej im nie wytłumaczył o co chodzi, tylko wrzucił na głęboką wodę i „radź sobie”.

Postanowiłam to zmienić. I zmieniam do tej pory. Nie tylko poprzez blog.

Wróciłam też do szkoleń. Nadal szkolę, choć zdecydowanie bardziej wolę uczyć poprzez bezpłatne szkolenia online (webinary) i płatne kursy online (najlepiej zapisz się na mailing, żeby nie przegapić ;).

A tak już na koniec: w 2020 roku otrzymałam od Microsoftu tytuł MVP (Most Valuable Proffesional) w kategorii Office Apps & Services. Jest to nagroda przyznawana ekspertom, którzy dzielą się swoją pasją z innymi. Jest to dla mnie ogromny zaszczyt i radość dla mojego serduszka 🙂

Dlaczego warto uczyć się ze mną Excela ?

Powiem to, co mówią moim kursanci: tłumaczę tak, że rozumiesz.

Uczę na praktycznych przykładach – do wykorzystania „na już” w Twojej pracy. Wierzę, że tylko tak jesteśmy w stanie się uczyć. To po pierwsze.

A po drugie: wychodzę z założenia, że im prościej, tym lepiej, więc tłumaczę w prosty sposób, na przykładach.

To cały sekret.

To jak? Zostajesz ze mną? Zapisz się zatem na mój mailing – wtedy będziemy w kontakcie :).

Do usłyszenia!
Malina

 

50 odpowiedzi na „O mnie i o blogu

  1. Dariusz Jessa komentarz:

    Witam,

    jestem pod wrażeniem Pani prezentacji i bardzo użytecznych przykładów. Proszę nie przestawać zgłębiać Excela.
    Jest Pani jak promień światła w mrokach niewiedzy 🙂

    Pozdrawiam
    D.

  2. Paweł Żurawski komentarz:

    Wszystkie informacje są zachęcające do zgłębiania wiedzy. Napisane w prosty przejrzysty i zrozumiały sposób przystępny, dla każdego!

  3. Gosia komentarz:

    Cieszę się, że trafiam na TEN blog.
    Bardzo lubię excela, w pracy też jest przeze mnie chętnie wykorzystywany…. nawet jeśli niepotrzebnie.
    Zamierzam korzystać „pełną gębą” 😀

  4. Tomek komentarz:

    Czy mogę prosić o wpis z łączeniem danych z wielu plikow exel w jeden zbiorczy?

  5. Magda komentarz:

    Witajcie wszyscy „excellohobbyści”. Z dnia na dzień zwiększa się mój szacunek do Waszej wiedzy. Bardzo lubię excella ale teraz widzę , że wiele mi brakuje. Odkąd zawodowo pracuję z excellem każdego dnia przeglądam i szukam podpowiedzi i rozwiązań. Malina według mnie wyjaśniasz wszystko bardzo dokładnie i to jest super dla kogoś kto daną rzecz robi pierwszy raz.

    Mój obecny i palący problem to „jak wydłużyć listę rozwijaną zrobioną i działającą (do określonej ilości pozycji 🙁 poprzez dane i sprawdzanie poprawności” (pisałam o tym do Ciebie w mailu), ani próba wpisywania ręcznego ani poprzez zakres komórek nie działa, próbowałam też przez listę zależną ale tam też jest to samo, a poza tym u mnie się wybór nie sprawdzi bo do każdej pozycji z listy dopięty jest cennik, który wypełnia danymi inny arkusz.

    Proszę o radę jak dla laika czyli dla mnie 🙂

    Pozdrawiam wszystkich i chylę czoła 🙂

  6. Sobi komentarz:

    Pani Malino
    proszę podpowiedzieć czego Pani używa do tak ładnego zakreślania, podkreślania na malinowo?
    Proszę kontynuować Pani pracę – jest to przydatne tutaj pod drugiej stronie lustra…

    • Malina komentarz:

      Bardzo się cieszę i dziękuję :).
      Do podkreślania na malinowo używam programu Screenpresso – jest genialny, ma mnóstwo możliwości 🙂

      • Sobi komentarz:

        Dziekuję za „tipa”. Tak na marginesie – podobnie jak Pani – jestem pod wrażeniem Power Query. Na jednym z filmów widziałem jak Pani usuwa duplikaty w PQ. Okazuje się, że nie trzeba wcześniej tworzyć kolumny z unikatami – wystarczy zaznaczyć te kolumny które „stworzyłyby” unikat i wtedy użyć „usuń duplikaty”.
        Raz jeszcze pozdrawiam
        S.

  7. Stasiu komentarz:

    Malina jesteś wyśmienita w Twoich mini wykładach. Widać, że jesteś fanką excela … ale czy również accessa?

  8. Arkadiusz komentarz:

    Witam
    Mam wielka prosbe potrzebuje pomocy przy wykresach.
    Czy jest mozliwe aby na jednej kolumnie byla wyswietlana wartosc z tabeli a ponizej wartosc procentowa tez z tabeli.

    Jak na razie to mam jedna wartosc a procenty dopisuje sam za ta liczba ale wtedy te liczy zamieniaja sie w zwykly text I kolumna sie zmienia jak zmieniam wartosci a ten takst jest staly niezmienny

    np.
    do20 lat powyzej 20 lat
    mezczyzni 3 7
    % 33% 66%
    kobiety 5 5
    % 50% 50%

    czyli dwie kolumny STACKED KOLUMN I na kazdej wyswietla sie
    np 3 33% 7 66%
    5 50% 5 50%

    Wydaje mi sie ze nie ma takiej mozliwosci no ale nie wiem do konca

    • Malina komentarz:

      Hej, w takiej sytuacji należy „skleić” wartości etykiet za pomocą formuły, w komórce. Następnie, w etykietach na wykresie odwołać się do tych komórek, aby etykiety wyświetlały ich wartość. Jeśli masz Excela 2013 lub nowszego (chyba 2013;)), to korzystasz z opcji „Wartość z komórek”, jeśli starszego – zro to na zasadzie dynamicznego tytułu wykresu, metoda opisana przeze mnie tutaj.

  9. Arek komentarz:

    Hej
    Mam wersje 2010 niestety po ang. komorke dodalem I zczutuje ona prawidlowe wartosci w komorki.
    Problem 1
    Nie mam pojecia jak skleic te dwie komorki bo jak zmieniam wartosc to zmienia sie wysokosc kolumny wartosc z tabeli idzie do gory ale ta komorka dodatkowa zawsze zostaje w tym samym miejscu.

    Problem 2
    Jak w dodatkowej komorce za liczba dodac znak „%”

    Pozdrawiam, Arek

    • Malina komentarz:

      Hej,
      przyznam, że pierwszego problemu nie rozumiem niestety ;(. Mam wrażenie, że dodajesz wartości nie do tej kolumny, ale nie jestem pewna, czy o to chodzi.
      Odnośnie drugiego – należy użyć funkcji TEKST. Opisywałam ją tutaj tylko na innym przykładzie.
      O to chodziło?

      • Arkadiusz Mac komentarz:

        Problem pierwszy polega na tym ze jak juz mam swoja kolumne I wartosc z tabeli to jest wszystko ok ale jak dodam druga wartosc z innej komorki jako tekst to jest ona tam gdzie ja zostawie natomiast przy zmianie wartosci w tabelach kolumny zmieniaja wysokosc I watrosc z tabeli tez zmienia pozycje natomiast ten tekst zostaje w miejscu nie podaza za wysokoscia kolumny.
        Jak zrobic zeby dwie wartosci np 10 I ponizej 100% (dwie wartosci z dwoch komurek) podazaly zgodznie z wysokoscia kolumny. Pisala Pani ze trzeba skleic te wartosci I nie mam pojecia jak.

        Przepraszam ze sprawiam tyle problemow.
        Pozdrawiam, Arkadiusz

        • Malina komentarz:

          Arkadiusz,
          podeślij mi proszę taki plik na maila – będzie mi łatwiej się do tego odnieść i Tobie pomóc 🙂

  10. monia komentarz:

    Witam, potrzebuję pomocy przy wyliczaniu godzin nocnych z uwzględnieniem dat. np. kierowca wyjeżdza w trase dnia 25 o godzinie 23 wraca 27go o 1.

  11. Jacek komentarz:

    Cześć Malina,

    poszukuję funkcji, która zwróci mi wspólne części ciągów wyrażeń
    przykład
    wiesz 1 – Cag125x szlifierka kątowa akumulatorowa. Bezszczotkowy silnik POWERSTATE zaprojektowany i zbudowany przez Milwaukee® daje do 10x dłuższą żywotnośc silnika. Inteligentne sterowanie REDLINK PLUS dostarcza najbardziej zaawansowane cyfrowe zabezpieczenie
    wiersz 2 – CAG125XPDB. Bezszczotkowy silnik POWERSTATE zaprojektowany i zbudowany przez Milwaukee daje do 10x dłuższą żywotność silnika. Inteligentny system REDLINK PLUS™ zapewnia zaawansowaną cyfrową ochronę przed przeciążeniem narzędzia i akumulatora.
    wspólna część – Bezszczotkowy silnik POWERSTATE zaprojektowany i zbudowany przez Milwaukee® daje do 10x dłuższą żywotnośc silnika.

    • Malina komentarz:

      Hej,
      myślę, że warto do tego zaprząc wyrażenia regularne. Ja niestety nie podpowiem w tym temacie – nigdy się tym nie zajmowałam do tej pory. Natomiast, zgodnie z moją wiedzą – powinny pomóc :). Gdyby próbować pisać na to funkcję – myślę, że byłaby to najszybciej jakaś funkcja w VBA, ale podejrzewam, że to drogą przez mękę by była ;(

  12. Andrzej komentarz:

    Witam,
    Mam takie zagadnienie . Czy jest możliwe stworzenie makra które w pierwszej kolejności rozpiszę mi kombinacje wszystkich 5 liczb z podanych 40 liczb. A w drugiej kolejności będzie usuwać z tych kombinacji powiedzmy na koniec kolejki wszystkie kombinacje 5 liczb ze zbioru od 6 do 13 liczb tak aby zawsze pozostawało 1000 kombinacji które jeszcze nie wystąpiły lub wystąpiły najpóźniej? Dziękuję za odpowiedź

    • Malina komentarz:

      Witaj,
      tak, na pewno jest możliwe :). Tylko trochę kodowania na pewno trzeba byłoby wykonać, zwłaszcza to sprawdzanie powtórzeń…

  13. Ewa komentarz:

    Pani filmiki i sposób przekazywania wiedzy budzi szacunek i podziw. Z Pani pomocą Excel wydaje się do ogarnięcia. To wielka sztuka przekazywać wiedzę trudną w sposób prosty i zrozumiały.

  14. monika komentarz:

    hej
    mam pytanie czy listę rozwijania można zrobić np w 1 arkuszu ozywając danych z 2,3 arkusza

  15. Dominika komentarz:

    Hej, bardzo fajny i pomocny blog! Mam pytanie ponieważ właśnie jestem na etapie próby poszerzania swojej wiedzy, a napisałaś, że sama się douczałaś z programowania i baz danych, czy mogłabyś mi podpowiedzieć jak się za to zabrać? Właśnie programowanie i te bazy danych.. w Excelu coś tam umiem ale chciałabym nauczyć się vba i może innych języków programowania, to całe big data, bazy danych it… Jakaś podpowiedź? 🙂

    • Malina komentarz:

      Dominika, hej. Może warto spróbować studia podyplomowe? Tam na pewno to będzie ładnie ułożone i solidne. Są jeszcze kursy np. na Udemy. Natomiast pytanie, co Tobie pasuje 🙂

  16. Marzena komentarz:

    Hej
    Potrzebuję aby do stworzonej tabeli, wczytywały się dane z innych arkuszy, tylko w trzy kolumny a w pozostałych kolumnach dane się będą zmieniać zgodnie z zapisanymi formułami. Jak to zrobić, żeby wczytywały się te dane z innych arkuszy?

  17. Artur komentarz:

    Dzień dobry
    Jestem zafascynowany Pani dogłębną wiedzą i łatwością jej przekazywania:)
    Sam zacząłem przygodę z VBA i znalazłem tu wiele inspiracji i pomocy.
    A teraz jestem w kropce.
    Tworzę formularz, w którym znajdują się pola wyboru (ComboBox). Chcę, żeby po wybraniu odpowiedniej wartości otworzył się arkusz dodatkowy z kolejnymi polami i po ich wypełnieniu dane przeniosły się do skoroszytu, a sam formularz pomocniczy zamknął się i ponownie pojawił się formularz główny.
    Stworzyłem oba formularze i osobno działają poprawnie (otwieranie, przenoszenie danych i zamykanie się), natomiast w przypadku, gdy uruchomię główny formularz i poprzez wybór wywołam dodatkowy formularz, to on się otworzy, po wprowadzeniu danych, przeniesie je, ale już nie chce się zamknąć, nie wspominając o powrocie do głównego formularza.
    W jaki sposób wymusić taki powrót?

    Z góry dziękuję za pomoc

  18. Piotr komentarz:

    Przyłączam się do wyrazów uwielbienia 🙂
    Dzięki, że publikujesz rozwiązania, które trafiają „w punkt”.
    Fajnie tłumaczysz.
    Excel, to moja codzienność ale i pasja. Na tyle, że chciałbym od niego czegoś więcej. W sieci jest już wiele stron z rozwiązaniami z zakresu Excela, ale VBA to wciąż bezkres. Jeżeli mogłabyś zasadzić więcej drzew na tym polu…
    Pozdrawiam.

    • Malina komentarz:

      Cieszę się, że korzystasz z mojego bloga i Ci się podoba :). Na pewno będę jeszcze pisać o VBA, planuję też zrobić kurs online na jego temat – wieeele osób jest tym tematem zainteresowanych 🙂

  19. Witam
    Jak i „przedmówcy” ciesze się, że trafiłem na Twoją stronę. Znalazłem tutaj wiele sposobów dzięki, którym mogłem rozwiązać swoje excelowe zadania.
    Pojawiło się nowe na które nie znalazłem u Ciebie podpowiedzi: a mianowicie problem jest następujący: mamy zakres dat np od 1.01.2020 do 10.01.2020 i chcemy sprawdzić czy zakres daty z drugiego wiersza od 5.01.2020 do 15.01.2020 zawiera się w tym pierwszym przedziale.
    Pewnie rozwiązanie jest banalnie proste…

    Pozdrawiam serdecznie

    • Malina komentarz:

      Hej, cieszę się bardzo, że znalazłeś pomoc na moim blogu :).
      Odnośnie zakresu dat – moim zdaniem takie super banalne to nie jest… Napiszę o tym post niedługo 🙂

  20. Mruvka komentarz:

    Witam,
    Strona jest naprawdę super, chyba nigdy nie dotrę do połowy Twojego poziomu zaawansowania… WIELKI SZACUN!
    Szukam pewnego rozwiązania i jak dotąd nigdzie nie trafiłem na takie, które by mnie zadowoliło. Może niedokładnie szukałem albo nie zrozumiałem. Mianowicie, chodzi o to, żeby wybierając z listy rozwijanej w komórce np. nazwisko ostatecznie zwróciło kod przypisany do tego nazwiska. Czyli po prostu wybierając KOWALSKIEGO (ponieważ tak łatwiej szukać na liście) zwraca w komórce finalnie np. wartość „1”. I to w tej samej komórce, gdzie jest lista rozwijana z nazwiskami.
    Jest możliwe w ogóle takie rozwiązanie?
    Pozdrawiam serdecznie.

  21. Aandziula85 komentarz:

    Malino ratuj!
    Muszę obliczyć datę a konkretniej od podanej daty np 22.05.2021 ma upłynąć 3 miesiące (równe 3 miesiące – czyli nie 90dni a tak jak w kalendarzu). da się formułą?

    • Malina komentarz:

      🙂 Pewnie – funkcja nr.ser.daty(twoja_data;3) i po sprawie ;).

      • Aandziula85 komentarz:

        Dzięki Malinko 🙂
        a jak obliczyć ilość dni od jednej daty do drugiej i żeby pokazało ile jeszcze z tych trzech miesięcy zostało? (czasami ludzie przerywają zatrudnienie po miesiącu z hakiem i zatrudniają się na nowo i muszę liczyć na nowo)

        • Malina komentarz:

          🙂
          To ja bym tutaj opierała obliczenia na dzisiejszej dacie. Czyli ile dni zostało do daty_X od dziś, to: data_X – dzisiejsza_data 🙂

  22. Anetta komentarz:

    Witajcie, Potrzebuje pilnej porady ,bo to test do nowej pracy.Zadanie: Zaproponuj rozwiązanie, które pozwoli obliczyć przybliżoną sumę zaległych faktur w jednej walucie. Chodzi o faktury z data przedawnienia terminu zaplaty, w roznych walutach. Dzieki .Anetta

    • Malina komentarz:

      Trzeba byłoby ustalić które faktury są przedawnione + przeliczyć je na jedną walutę. Potem zsumować. Ja tu widzę funkcję JEŻELI, WYSZUKAJ.PIONOWO i SUMA.JEŻELI :).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *