fbpx

Tworzenie listy niestandardowej

30.05.2017 | ECP1, Techniczne

Zastanawialiście się kiedyś skąd Excel wie, że po piątku jest sobota, albo po maju jest czerwiec? Można to łatwo sprawdzić poprzez wpisanie do dowolnej komórki arkusza jednego z dni tygodnia czy dowolnego miesiąca i przeciągnięcie tego wpisu w dół. Excel automatycznie wypisze nam pozostałe dni czy miesiące.

A myśleliście o tym, że cudownie by było, gdyby mógł w ten sposób wypisać np. wszystkie działy w naszej firmie, nazwiska wszystkich handlowców czy choćby pory roku? A czy jeszcze nie cudowniej by było, aby po tym później sortował tabele i tabele przestawne? Ech, rozmarzyłam się 🙂

Jest to oczywiście możliwe (wszystko!) i w dzisiejszym wpisie pokaże Wam jak zdefiniować taką listę niestandardową (bo tak to się fachowo nazywa). A w planach na kolejne wpisy mam właśnie sortowanie danych i tabel przestawnych według wpisów na takiej liście.

Załóżmy, że mam takie działy u siebie w firmie…

Działy

Działy

Trik jest bardzo prosty.

Należy po kolei:

1. Zaznaczyć te wpisy w komórkach, które mają utworzyć listę niestandardową, czyli w naszym przypadku A4:A11.

2. Przejść do menu Plik/ Opcje/ Zaawansowane/ Edytuj listy niestandardowe…:

Opcje

Opcje

3. Pojawi się okienko Listy niestandardowe, w którego lewej części należy zaznaczyć NOWA LISTA, wcisnąć przycisk Importuj i zatwierdzić OK. W sekcji okienka oznaczonej na rysunku numerem 2 powinien pojawić się adres zaznaczonego wcześniej zakresu A4:A11. Jeśli by ci się zapomniało go zaznaczyć – nic straconego: możesz po prostu go teraz wskazać, stojąc w tym okienku.

Importowanie listy

Importowanie listy

4. Lista działów powinna wskoczyć na pole Listy niestandardowe i od tej pory Excel już będzie pamiętał tę kolejność na twoim komputerze. Jeśli zmienisz komputer, albo skorzystasz z komputera kolegi – tam nie zadziała. No chyba, że n a tych komputerach też zdefiniujesz te listy.

To tyle. Pliku nie załączam, ponieważ nie ma czego 🙂 Natomiast film oczywiście jest:

 

 

 

Jeżeli chcesz lepiej poznać Excela na poziomie podstawowym zapisz się na listę zainteresowanych kursem Excel w codziennej pracy cz. 1! Podczas oczekiwania na kurs będę Ci wysyłała informacje, ciekawostki i excelowe triki. Bezpłatnie! 

Pomogłam Ci? Postaw mi wirtualną kawę! →

Przeczytaj podobne wpisy

Kategorie

2 komentarze

  1. Dzięki, przyda się. Jeszcze raz dziękuję za poradę. Kiedyś robiłam taką listę, ale nie importowałam, tylko ręcznie po kolei dopisywałam pozycje. I to mi schodziło się długo. Dzięki za poradę

    Reply
    • Cieszę się 🙂

      Reply

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest