• Zapisz się na newsletter i odbierz DARMOWY EBOOK: 10 najprzydatniejszych porad excelowych

Pytanie…

Jeśli masz pytanie, zadaj je w komentarzu poniżej. Im bardziej szczegółowo opiszesz swój problem tym lepiej. Napisz zarówno to, co chcesz uzyskać, jak również to, do czego chcesz tego użyć, czyli jaka logika za stoi za danym zagadnieniem (przełożenie świata realnego na liczby;)). To bardzo ułatwi (i umili) mi odpowiedź na Twoje pytanie.

 

 

107 odpowiedzi na „Pytanie…

  1. Lena mówi:

    Witam, mam do uzgodnienia bardzo obszerne saldo z klientem-dostawcą. Przy zastosowaniu vlookup’a sprawdzam, co jest ujęte w zapisach kontrahenta, czego brakuje…
    Jak sprawdzić i „wyłapać” faktury, które mogą być zaksięgowane dwa razy ( nie powinny)?
    Niekiedy niektore faktury są zaksięgowane w kilku pozycjach ( jedna faktura – występuje u nas w kilku pozycjach, a u dostawcy w jednej ); czasami są też rożnice (błędy, zaokrąglenia syst.) w wartości (w zł lub w walucie)…

    Chciałabym własnie znaleźć rzeczywistą różnicę sald przy potwierdzaniu , uwzględniając powyższe przypadki…

    Z góry dziękuję za pomoc.

    • Malina mówi:

      Witaj Lena,

      bez obejrzenia danych trudno będzie mi wystarczająco Tobie pomóc. Jednak z Twojego opisu domyślam się, że masz choćby numer faktury, po którym jesteś w stanie je zidentyfikować. Spróbuj zatem użyć funkcji LICZ.JEŻELI zamiast WYSZUKAJ.PIONOWO (VLOOKUP). Umożliwi Ci ona policzenie znalezionych rekordów.

      Jak będziesz miała dalsze pytania – najlepiej wyślij mi maila z załączonym plikiem. Łatwiej mi się będzie do tego odnieść.

      Pozdrawiam
      Malina

  2. Magdalena mówi:

    Witaj,
    Początkuję z exelem 🙂
    Mam problem z zapisaniem 45 min przerwy w pracy bez dodawania „tabelki”. Założenia są takie: czas pracy – nienormowany, czasami i nocą. I podczas tej pracy o nieokreślonej godzinie jest 45 min, przerwy. Najkrócej mówiąc to czas pracy minus 45 min. 🙂 Chciałabym to zapisać od razy w pasku formuły wyliczającej czas pracy..

    Z góry dziękuje za pomoc.

    • Malina mówi:

      Witaj Magdalena,

      proponuję użyć następującej formuły: =B1-A1-45/60/24
      To zakłada oczywiście, że w A1 jest godzina rozpoczęcia pracy, a w B1 – godzina zakończenia. Najszybsze co przyszło mi do głowy 🙂

      Mam nadzieję, że o to właśnie Ci chodziło. Koniecznie daj znać 🙂

      Pozdrawiam
      Malina

  3. Magdalena mówi:

    Witam,
    Dziękuje za szybką odpowiedź.
    Prawie o to mi chodziło 🙂 Jednak nie do końca jasno opisałam problem, który miałam.
    Użyłam zapisu 45 minut – za który bardzo dziękuje!!!! :))
    Formuła która zadziałała to =C8-B8-45/60/24+JEŻELI(C8<B8;1;0) Przy założeniu że B8 to godzina rozpoczęcia, a C8 zakończenia.
    Na pewno będę tu częstym gościem:)

    Dziękuje jeszcze raz 🙂

    Pozdrawiam:
    Magdalena 🙂

    • Malina mówi:

      Witaj Magdalena,

      cieszę się, że Ci pomogłam i że jeszcze się usłyszymy. Twoje rozwiązanie – super!

      Pozdrawiam
      Malina

  4. Iza mówi:

    Witam,
    W jednym z postów pisałaś, że potrzebujesz podpowiedzi od księgowych co by im się przydało w pracy, a czy interesuje Cie tematyka kadrowo-płacowa? W mojej pracy brakuje mi takich kalkulatorów nie takich typowych brutto-netto, ale na przykład wynagrodzenie urlopowe, wynagrodzenie chorobowe, pozostałe wynagrodzenie po odjęciu wynagrodzenie / zasiłku chorobowego i jeszcze miałabym parę pomysłów. Programy kadrowo-płacowe obsługują tego typu sytuacje, nie mniej jednak należy czasem je sprawdzić:)

    • Malina mówi:

      Witaj Iza,

      pewnie – kadrowo-płacowe jak najbardziej. Do tej pory na blogu opisywałam tematykę związaną z czasem pracy – takie były moje pomysły i potrzeby czytelników. Jeśli jednak masz inne pomysły – pisz śmiało (im więcej szczegółów tym lepiej).

      Pozdrawiam
      Malina

  5. Iza mówi:

    może zaczniemy od wynagrodzenia chorobowego i obliczenia podstawy zasadniczej pod odjęciu wynagrodzenia chorobowego.Przy założeniu, że pracownik zarabia najniższą krajową ( wynagrodzenie stałe) i choruje np.7 dni. 🙂

    • Malina mówi:

      Iza,

      mogłabyś podać jakiś przykład sytuacji, o którą Ci chodzi? Lub podesłać mi na maila jakiś godny polecenia poradnik kardowo-płacowy, gdzie będzie opisane o co chodzi? Niestety nie znam się na tej tematyce, więc potrzebuję zaufanego źródła 😉

      Dzięki!

  6. doris mówi:

    Witaj Malina,
    od dłuższego czasu szukam rozwiązania dotyczącego nie liczenia w excelu, a sposobu jego wyświetlania. Chodzi mi o to, że widoczna jest tabela, a całość (tło) pozostaje szara. Nie chodzi o ustawienie tła, ponieważ nie ma tam aktywnych komórek – nie można się w nie wkliknąć, ani przewinąć widoku. Nie wiem, czy to co napisałam jest jasne. najlepiej byłoby pokazać przykład, ale nie mam jak dodać pliku:-)

  7. Darek mówi:

    Witam,
    Mam taki problem. Dla ułatwienia podaję tylko dla dwóch osób.
    Tabelka wygląda tak
    Nazwisko, Data rozpoczęcia umowy, data zakończenia umowy, pensja
    Kowalski, 2010-01-01, 2015-12-31, 1000
    Nowak, 2010-01-01, 2011-06-30,1000
    Nowak, 2011-07-01, 2015-12-31,1500
    Jaką, jak napisać formułę by dla danej osoby i konkretnej daty podawała ile wtedy zarabiał?

    Pozdrawiam
    Darek

  8. Monika mówi:

    W jaki sposób wyznaczyć datę zakończenia zadania trwającego 2,5dnia
    Schemat jest następujący:
    W 1 kolumnie określam dni = 2,5
    W 2 kolumnie określam datę rozpoczęcia = data pocz
    W 3 kolumnie określam datę zakończenia = dzień.roboczy(data pocz;dni-1;święta)

    Excel nie uwzględnia połówek dnia.

    • Malina mówi:

      Witaj Monika,

      jeśli chodzi o połówki dnia, to Excel jak najbardziej je uwzględnia: są to godziny. Załóżmy, że ma coś trwać 2,5 dnia od 2014-09-30. Po dodaniu 2,5 do tej daty Excel wyświetli wynik 2014-10-02 12:00. Jedyne co trzeba zrobić, to odpowiednio sformatować dane, czyli w tym wypadku polecam np. format Czas: 01-03-14 13:30. Format ten oczywiście można dostosować potem wg potrzeb.

      Daj znać, czy działa 🙂

      Pozdrawiam
      Malina

  9. mati mówi:

    Witam,
    Moja firma przy wymianie sprzętu postanowiła obdarzyć mnie pakietem Office 2013. Abstrahując od wielu udziwnień z którymi musiałem się oswoić, natknąłem się na jeden problem, którego nie umiem obejść. O ile dane w arkuszach wpisuję w pełnych wartościach, to wybieram formatowanie „wyświetl w tysiącach”. W niższych wersjach office wykres i tabela danych pod wykresem były wyświetlane również w tysiącach. Niestety Office 2013 tego nie uwzględnia. O ile w przypadku samego wykresu jest opcja ‚jednostki wyświetlania’ o tyle tabela danych pod wykresem takiej opcji nie posiada. Dzięki temu wykres wygląda dość kuriozalnie, gdyż skala osi i etykieta z wartościami wyświetlają się w tysiącach, natomiast w tabeli danych wyświetlają się pełne wartości. Może jest jakiś sposób aby to zmienić?

    • Malina mówi:

      Witaj Mati,

      nie mam co prawda Excela 2013, jednak zadałam Twoje pytanie koledze-trenerowi z Excela, który na tej wersji pracuje. Mówi on, że nie da się formatować w ten sposób tabeli pod wykresem. Możesz więc podzielić wartości przez 1 000 w danych, na podstawie których tworzysz wykres.

      Daj znać, czy to będzie ok.

      Pozdrawiam
      Malina

      • mati mówi:

        Dzielenie przez 1000 jest jakimś rozwiązaniem. Szkoda, gdyż w niższych wersjach Excela i wykres i tabela danych pod wykresem wyświetlały się zgodnie z formatowaniem komórek tabeli.

        Dzięki za potwierdzenie, moich domysłów. Microsoft nie popisał się w tym temacie…

  10. koltosia mówi:

    Witam
    ostatnio pojawił mi się taki problem: mając jako dane numer PESEL w jaki sposób wyliczyć ile lat ma osoba w dniu wyświetlania zestawienia? Z wyciągnięciem daty urodzenia sobie poradziłam, ale dalej wychodzą przeżyte dni, a ja potrzebuję tylko liczbę lat (czyli miesiące i dni obcina). Będę wdzięczna za sugestie

    • Malina mówi:

      Witam,

      załóżmy, że PESEL znajduje się w komórce A1 i że bierzemy pod uwagę osoby urodzone w 19xx roku. W komórce np. B1 możesz wpisać taką formułę: =ROK(DZIŚ())-(„19″&LEWY(A1;2))*1. Nie jest ona doskonała, ponieważ sprawdza jedynie różnicę w latach i tylko dla osób urodzonych w poprzednim stuleciu. Ale może wystarczy?

      Pozdrawiam
      Malina

  11. Norbert mówi:

    Witaj Malino,

    Jestem w trakcie pisania programu w Visual Basicu, ładującego notowania par walutowych do arkuszy Excela i mam problem z zamianą kropek na przecinki w tabeli pobranej ze strony obsługującej kursy tych par. Mianowicie chodzi o to, że przy użyciu linijek skopiowanych z makra zamieniającego (bez problemu) te znaki w osobnym arkuszu, zamianie ulegają jedynie kropki w tych liczbach, w których część całkowita wynosi 0. Jeśli zaś jest ona większa od 0, wtedy całą liczbę Excel traktuje jako część całkowitą, np. 1.73428 jest zapisywane w komórce jako 173 428. Liczby w komórkach są wyrównane do prawej, format wszystkich komórek przed zamianą jest Ogólny, a po zamianie – tych, w których zniknęły kropki, a nie pojawiły się przecinki – zmienia się na Liczbowy z ilością miejsc dziesiętnych 0. Zwiększanie ilości miejsc dziesiętnych o dowolną ilość powoduje wyświetlenie ######## w komórkach. Oto fragment makra, który ma realizować zamianę:

    With ABrudn

    Range(„E156:H188”).Select ‚ ——– dodane makro zamieniające . na , i usuwające /
    Range(„H188″).Activate
    Selection.Replace What:=”.”, Replacement:=”,”, LookAt:=xlPart, _
    SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Range(„D156:D188”).Select
    Range(„D188″).Activate
    Selection.Replace What:=”/”, Replacement:=””, LookAt:=xlPart, _
    SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Range(„J156”).Activate

    End With

    Będę wdzięczny za pomoc.

    • Malina mówi:

      Witaj Norbert,

      „Visual Basic Amerykaninem jest” 🙂 Chodzi o to, że separator tysięcy po polsku to spacja, a po amerykańsku to przecinek. Ty, zamieniając kropkę na przecinek w VBA mówisz Excelowi tak: zamień kropkę na separator tysięcy (przecinek dla VB to separator tysięcy, a ten w tłumaczeniu na polski to spacja). Efekt jest tego taki, że każda kropka zamieniana jest na spację, a jeśli do liczby wpiszesz spację, to Excel automatycznie zamienia wpisaną wartość an liczbę z separatorem tysięcy. Strasznie to pogmatwane 🙂 Wniosek z tego jednak jest taki, że prawidłowy zapis to:
      Selection.Replace What:=”.”, Replacement:=”.”

      Czyli zamień kropkę na kropkę 🙂 VB potraktuje drugą kropkę, jak separator dziesiętny, przetłumaczy sobie kropkę na przecinek i zrobione 🙂 Sprawdziłam u siebie – działa. Daj znać, czy u Ciebie też 😉

      A dokładny opis tego zagadnienia znajdziesz tutaj: Jak zamienić kropki na przecinki za pomocą makra (VBA)?

      Pozdrawiam,
      Malina

  12. Norbert mówi:

    Witaj Malino,

    działa 🙂 Dziękuję za wskazówkę, przyznam, że nie wpadłbym na to, żeby kazać Excelowi zamieniać kropkę na… kropkę 😀 Jeśli pojawią się jeszcze jakieś problemy, będę pytał.

    Pozdrawiam,

    Norbert.

  13. Norbert mówi:

    Witaj ponownie Malino,

    program jest już ukończony w 95%, ładuje dane kiedy trzeba i tam gdzie trzeba – ale gubi się przy zmianie daty miesięcznej i rocznej. W arkuszach, do których ładuje notowania, daty są zapisane w formacie MM.DD, w interwałach tygodniowych, w kolumnie A, w porządku rosnącym od góry arkusza w dół. Program ma za zadanie ładować notowania wielokrotnie w ciągu dnia (i tygodnia) do tej samej komórki. Przejście do następnej komórki ma następować w sobotę o godz. 00:00. Niestety, w ostatnim tygodniu danego miesiąca, program zapisuje dane do komórek o dacie MM+1.DD, a w ostatnim tygodniu roku cały czas do ostatnio zapisanych komórek. Oto stosowny fragment makra:

    Workbooks.Open sciezka & katalog & „\” & nzw & „.xls”
    Set Wpodst = Excel.ActiveWorkbook
    Set Apodst = Excel.ActiveSheet
    Z = Left(Data, 5) ‚—– Data to jest data pobrana ze strony www

    For b = 1 To Apodst.Cells(Rows.Count, „A”).End(xlUp).Row
    If Apodst.Cells(b, 1) „” Then
    m = Left(Apodst.Cells(b, 1), 2)
    d = Right(Apodst.Cells(b, 1), 2)
    End If

    ‚If m = Month(Now) And d = Day(Now) Then Exit For
    If Z <= (d & "." & m) And Apodst.Cells(b + 1, 3) = "" Then Exit For '—- szukanie ostatnio zapisanego wiersza
    Next b

    If Z = ((d – 7) & „.” & m) Then b = b ‚—– warunek zapisu do danej komórki przed upływem tygodnia

    Intuicja mówi mi, że rozwiązanie tego problemu również jest błahe, ale jestem już trochę skołowany tymi wszystkimi pętlami i warunkami 😉

  14. Norbert mówi:

    Trochę pozjadało, tutaj poprawny fragment makra:

    Workbooks.Open sciezka & katalog & „\” & nzw & „.xls”
    Set Wpodst = Excel.ActiveWorkbook
    Set Apodst = Excel.ActiveSheet
    Z = Left(Data, 5) ‚—– Data to jest data pobrana ze strony www

    For b = 1 To Apodst.Cells(Rows.Count, „A”).End(xlUp).Row
    If Apodst.Cells(b, 1) „” Then
    m = Left(Apodst.Cells(b, 1), 2)
    d = Right(Apodst.Cells(b, 1), 2)
    End If

    ‚If m = Month(Now) And d = Day(Now) Then Exit For
    If Z <= (d & "." & m) And Apodst.Cells(b + 1, 3) = "" Then Exit For '—- szukanie ostatnio zapisanego wiersza
    Next b

    If Z = ((d – 7) & „.” & m) Then b = b ‚—– warunek zapisu do danej komórki przed upływem tygodnia

    • Malina mówi:

      Witaj Norbert 🙂

      A da radę, żebyś podesłał mi plik z fragmentem danych? Na razie ciężko mi sobie wyobrazić co się dzieje a co ma się dziać… Z plikiem będzie łatwiej 😉

      Pozdrawiam
      Malina

  15. adib mówi:

    Witam Panią!:)
    w jaki sposób zaokrąglać 5 która występuje na trzecim miejscu po przeciku?

    • Malina mówi:

      Witam,

      do zaokrąglania liczb używa się zwykle funkcji ZAOKR. Jeśli chcemy zaokrąglić liczbę np. 5,635 do 2 miejsc po przecinku należy uzyć nastepującej formuły: =ZAOKR(5,635;2). Wynik będzie następujący: 5,64. Czy o to chodziło?

      Pozdrawiam
      Malina

  16. Stefan mówi:

    Witam
    Potrzebna mi pomoc do obliczenia czasu produkcji W kom A1 mam ilość do wyprodukowania w kom B1 ilość sztuk produkowanych na godzinę w kom C1 potrzebuję czas w jakim ilość z kom A1 zostanie wyprodukowana w godzinach i minutach.

    • Malina mówi:

      Witam,

      w komórkę C1 należy wpisać taką formułę: =A1/B1/24 i sformatować jako czas. Daj znać, czy działa 😉

      Pozdrawiam
      Malina

      • Stefan mówi:

        Dziękuję, ja się sugerowałem wynikiem normalnego dzielenia i nie pomyślałem ,że czas oblicza się troszkę inaczej 🙂 Działa.

        • Malina mówi:

          Stefan,

          super – cieszę się, że mogłam pomóc. Tak, czas obliczamy w Excelu inaczej. Mam nadzieję, że teraz już wiesz jak 🙂

          Pozdrawiam,
          Malina

  17. mateusz mówi:

    Mam spory problem z exclem, mam dwa źródła danych z różnicą we wspólnym elemencie którym chciałbym je połączyć, jest opcja zmień ale to działa tylko na jeden element rekord czy jak to tam się nazywa a muszę to zastosować do wszystkich(a jest ich 7 tys).Problem polega na tym że w bazie danych owy „wspólny” element jest pisany w inny sposób niż w reszcie danych.W bazie mam coś takiego;06-19-1-04-155 -a -00, a chciałbym to zamienić w taki sposób żeby na początku i na końcu tego ciągu znaków była dodana spacja, bo w taki sposób mam zapisaną resztę danych. Mówiąc krótko muszę jakoś pododawać te spacje na początku i końcu każdego rekordu żeby z czegoś takiego;(06-19-1-04-155 -a -00)powstało coś takiego ( 06-19-1-04-155 -a -00 ).Mam nadzieję że wyraziłem się jasno.Wyślę jeszcze plik Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc.

    • Malina mówi:

      Witaj,

      Odpowiedź wysłałam na maila. Należy użyć operatora & lub funkcji ZŁĄCZ.TEKSTY. Daj znać, czy o to chodziło.

      Pozdrawiam
      Malina

      • mateusz mówi:

        Witam serdecznie
        !!Na początku nie wychodziło ale trochę pokombinowałem i ta cudowna maszynka jaką jest EXCEL wreszcie wypluła mi to co chciałem 🙂
        Dziękuję to za mało powiedziane!!! Od dwóch dni nie mogłem przez to spać, a teraz pełen optymizmu mogę wreszcie zacząć pracować.

        Bardzo bardzo bardzo… dziękuję. 🙂

        Pozdrawiam
        Mateusz

        • Malina mówi:

          A ja bardzo się cieszę, że mogłam pomóc 🙂 Jakbyś miał jeszcze jakieś pytania – śmiało pisz!

          Pozdrawiam,
          Malina

  18. Woodberry mówi:

    Witam w tym przyjaznym miejscu, gdzie przyjemny głos wytłumaczy wszystko nawet początkującym …
    Moje pytanie odnosi się do niepłatnej(30min) przerwy: chciałbym jednak, żeby była liczona tylko po przepracowaniu minimum 6 godzin. W innym razie liczone bez takowej przerwy…

    Pozdrawiam…:)

    • Malina mówi:

      Witaj:)

      Na początek dziękuję za miłe słowa!

      Co do Twojego pytania – nie jestem pewna, czy prawidłowo rozumiem, o co chodzi. Chcesz obliczyć łączny czas pracy. Jeśli pracownik pracuje powyżej 6 godzin – należy mu się bezpłatna przerwa. W takim wypadku chcesz poznać czas, jaki przepracował ten pracownik, bez liczenia tej przerwy? A jeśli pracuje krócej niż 6 godzin – przerwa mu się nie należy, więc liczymy po prostu czas pracy?

      Daj proszę znać, czy dobrze rozumuję, to będę mogła Tobie pomóc 🙂

      Pozdrawiam
      Malina

  19. Woodberry mówi:

    Witaj Malino:)
    Dokładnie tak poniżej 6 godzin nie liczymy przerwy , powyżej musimy odjąć 30 min …Korzystając z okazji chciałem zapytać jeszcze czy da się napisać formułę uwzględniającą przerwy, urlop i dni wolne płatne czy musi być kilka formułek…

    Ps .próbowałem sam ale wyświetla mi się błąd argumentu i jako początkujący nie daję rady 🙁 a dla Ciebie to pewnie pestka:)

  20. Woodberry mówi:

    Witaj Malino…:)
    Wszystko działa za co DZIĘKUJĘ 🙂
    Co do reszty pytań jeśli mogę :)wyślę na maila oryginalny arkusz którego używam bo wolałbym nie zmieniać za bardzo kształtu dla pracodawców chociaż małe zmiany i tak trzeba będzie wprowadzić …
    Jeszcze raz dziękuję za działające funkcje i wysyłam na maila więcej pracy dla Ciebie…:) oczywiście żebym mógł potem się na czymś uczyć i na kimś wzorować…:)

  21. nowicjuszka mówi:

    witam!
    potrzebuję napisać funkcję, która porówna komórkę A1 z B1 przy czym jeżeli A1 jest mniejsze lub równe B1 to w C1 wpisz wartośc z A1, jeżeli A1 jest większe od B1 w C1 wpisz wartość z B1.

    Pozdrawiam Ania

    • Malina mówi:

      Witaj Ania,

      Twoja formuła powinna wyglądać tak: =JEŻELI(A1<=B1;A1;B1). Daj znać, czy o to chodziło! Pozdrawiam, Malina

  22. Luksik mówi:

    Witaj!
    potrzebuję napisać funkcję, która dla danej wartości wskaże w wierszu obok wartości po przecinku. Poniżej wklejam przykład:
    listo przewozowy id zamówienia
    333333 j7
    333333 j34
    333333 j6
    333333 j76
    333333 j54
    333333 j56
    54543534 j68
    54543534 j76
    9586749 j23
    9586749 j23

    Pożądany efekt w 2 dwóch osobnych wierszach: 1 jednym id zamówienia, a drugim zamówienia po przecinku:
    333333 j7;j34;j6;j76;j54;j56
    itd. w kolejnych wierszach.

    z góry dziękuję za pomoc!

    • Malina mówi:

      Hmmm, ciekawa sprawa. Pomyślę. A w tym czasie mam pytanie: do czego tego potrzebujesz? Skąd pochodzą dane wejściowe? Pytam, bo może jest jakiś inny sposób na rozwiązanie 😉

      Pozdrawiam,
      Malina

  23. Luksik mówi:

    nie wspomniałam o tym, że pierwsza kolumna (id zamówienia) jest również alfanumeryczna, czyli ciąg wyglądałby np. 333333P

    • Luksik mówi:

      Dane wyjściowe pochodzą od kuriera, czyli są to listy przewozowe, które chcemy przypisać do nr-ów ID zamówień i muszą być po przecinku w 1 wierszu.

      z góry dzięki za pomoc!:)

  24. SaraLee mówi:

    Witam,
    Mam pytanie dotyczace funkcji vlookup.
    Mam w jednym pliku dwie zakładki. W jednej są wpisane nr PESEL, w drugiej PESEL z nr ID. W kazdej z zakładek ta lista jest nieco inna, bo w pierwszej lista jest uaktualniana o osoby, które odchodzą, a w drugiej wartości są zawsze takie same.
    Muszę dopasować Do PESELi z pierwszej zakładki nr ID z zakładki drugiej.
    Jak to zrobić?

    Pozdrawiam 🙂

  25. SaraLee mówi:

    Witam,
    Mam pytanie dotyczace funkcji szukaj.pionowo.
    Mam w jednym pliku dwie zakładki. W jednej są wpisane nr PESEL, w drugiej PESEL z nr ID. W kazdej z zakładek ta lista jest nieco inna, bo w pierwszej lista jest uaktualniana o osoby, które odchodzą, a w drugiej wartości są zawsze takie same.
    Muszę dopasować Do PESELi z pierwszej zakładki nr ID z zakładki drugiej.
    Jak to zrobić?

    Pozdrawiam 🙂

  26. kostek mówi:

    Witam,
    Bardzo fajne porady i blog 😉
    Mam pytanie:
    Czy jest możliwość aby w excelu zrobić bazę szachową ?
    Chodzi mi głównie tzw. plusiki w które będzie się klikać i będzie widoczny ruch. Oczywiście, na każdy ruch może być wiele kombinacji.
    Zrobiłbym to w sql, albo w c++ ale dużo roboty jest.

    • Malina mówi:

      Witaj Kostek!

      Dziękuję za miłe słowa.

      Jeśli chodzi o jakiekolwiek programowanie to w Excelu programuje się w Visual Basicu (VBA). Nie rozumiem dokładnie o co chodzi z tymi plusikami. Na pewno jednak kombinowałabym w VBA. Choć z pewnością też będzie przy tym dużo pracy 😉

      Pozdrawiam
      Malina

      • kostek mówi:

        Fajnie, że znajdujesz czas i dzielisz się z ludźmi ! 🙂

        Chodzi mi o coś takiego:
        + Grupa 1
        +podgrupa1.1
        podpodgrupa1.1.1
        podpodgrupa1.1.2
        podgrupa1.2
        + Grupa 2
        podgrupa2.1
        podgrupa2.2

        w VBA da radę zrobić ?

        • Malina mówi:

          Kostek,

          odpowiedź wysłałam na maila.

          Pozdrawiam
          Malina

          • kostek mówi:

            Witam,
            Zaszła pomyłka, wysłała mi Pani rozwiązanie p. Aleksandra (2 komentarze niżej niż mój) 😉

          • Malina mówi:

            Haha, rzeczywiście 🙂 Dziękuję za informację! Co do plusików, to chyba wiem o co chodzi – też wyślę mailem rozwiązanie 😉 Da się bez VBA, jeśli to to, o czym myślę.

            Pozdrawiam
            Malina

  27. wiktor mówi:

    potrzebuje pomocy przy rozliczeniu godzin oraz nadgodzin.

    Miesięczny wymiar czasu pracy w godz.176 godzin, przepracowane było 279,5 godz.

    Proszę o pomoc przy wyliczeniu nadgodzin,

    wiedząc ze;

    -pracujemy w tygodniu 5 dni po 8 godzin.

    – godziny nadliczbowe stanowią 100% plus 20% za pracę w godzinach nocnych( 22:00- 6:00)

    Pozdrawiam
    wk

  28. Aleksander mówi:

    Mam pewien problem. Jak w tabel przestawnej zaznaczyć przez formatowanie warunkowe komórkę kolorem. Dwie kolumny. Gdy cyfry takie same to nie zaznaczamy. Gdy w kolumnie 2 cyfra jest mniejsza od kolumny 1 to chcę to wyróżnić kolorem. Jak to zrobić?

    • Malina mówi:

      A jakie są pola, które chcesz zaznaczyć? Czy jest to np. rok bieżący i rok poprzedni? Ma to znaczenie.

      Pozdrawiam
      Malina

  29. stanisław mówi:

    Witam. Mam prośbę o pomoc. Mam plik excel który jest wypełniany danymi i chodzi mi o to aby na dole pliku był przycisk lub inna forma aby plik zapisał się jako kolejna nazwa w określonym folderze i jednocześnie wysyłał jako załącznik na adres email.
    Pozdrawiam
    Stanisław

  30. Katarzyna mówi:

    Witam, w jaki sposob zapisac formule, dzieki ktorej z tabeli , w ktorej mam podane punkty sprzedazy oraz podzielone na miesiace ilosci sprzedanego 1 towaru, dowiem się ile punktów sprzedazy domowilo dany produkt? z góry dziekuje za odp

    • Malina mówi:

      Witaj Katarzyna!

      Nie jestem pewna czy do końca rozumiem, o co pytasz. Sprecyzuj proszę.

      Pozdrawiam
      Malina

  31. Miko mówi:

    Witam,

    mam pytanie dot. obliczania delegacji, chodzi o dokladna godzine wyjazdu w delegacje oraz przyjazdu wraz z dniem. Jak najlepiej liczyc delegacje, tak aby nie pojawialy sie bledy w obliczniu czasu.

    Pozdrawiam serdecznie,
    M.

  32. Lidia mówi:

    Wróciłam do pracy po urlopie i zasiadłam do swojego kompa, na którym zastępowała mnie koleżanka. Radzę sobie w excelu całkiem nieźle… ale tu poległam i szukam pomocy.
    Konkretnie chodzi o format komórek. Jak mi potrzeba – odpowiednio je formatuję, z blokowaniem też nie ma problemu. Tymczasem w każdym pliku, w każdym arkuszu i starym i nowym – wszystko jest z góry sformatowane na liczbę z dwoma miejscami po przecinku (!!??) 2,56; 25556,78 itd. jak to odblokować? pomóż proszę … Lidka

    • Malina mówi:

      Lidka, powiedz, czy na pasku stanu (na dole ekranu) pojawia się napis „stała liczba miejsc dziesiętnych”? Jesli tak, to wejdź w opcje, kategoria Zaawansowane/ opcje edycji, i tam odznacz „Automatycznie wstaw przecinek dziesiętny”. Działa?

  33. Lidia mówi:

    zadziałało !!!! 🙂 Dzięki wielkie, jak …. nie wiem co ***

  34. JaG mówi:

    Witaj.
    Mam tabelę -kilka tys wierszy i kilkadziesiąt kolumn.
    Wiersze 1,2,3 są puste. W wierszu 4 zakładam autofiltr.
    Chcę, aby:
    w A1 pojawiała się AKTUALNA wartość wybrana na autofiltrze w X4,
    w A2 pojawiała się AKTUALNA wartość wybrana na autofiltrze w Y4
    W komórkach C1:F3 chcę wykonać obliczenia dla Aktualnie wybranych /zmieniających się/ wartości z autofiltrów i innych danych.

  35. bas mówi:

    Witaj
    chciałbym zapytać czy w excelu da się zrobić tak żeby obok jakiejś danej (która jest z innego arkusza) pokazywało z którego arkusza jest?

  36. Andrzej mówi:

    Jak obliczyc w exel czas odpoczynku, wymagane 11 godzin.
    Otoz praca zaczela sie w niedzie o 9:00 i skonczyla sie o 15:20.
    Nastepny dzien pracy zaczal sie o godz. 16:00.

    jak odejmuje Rest(…-…;1) wychodzi 0:40

    Jesli zamiast 15:20 wstawie 17:00 liczy bez problemu.
    Jak podejsc do tego zagadniena?

    Pozdrawiam

  37. Michał mówi:

    Hej,

    Twój blog to super inspiracja – wykorzystałem go nie raz do pracy i do domu. Mam jednak pytanie, a w zasadzie serię pytań:)

    Tworzę arkusz liczący czas pracy. Arkusz ma zliczać czas pracy oraz przepracowane godziny popołudniowe (u mnie w firmie za każdą godzinę przepracowaną po 14 należy się dodatek). Trzeba ten dodatek policzyć ale są pewne warunki:
    – dodatek należy się od godziny 14,
    – dodatek należy się tylko i wyłącznie za godziny pracy w standardowym czasie – czyli dla całego etatu za 8 godzin. Jeśli ktoś pracuje nadgodziny, dodatek się nie należy za czas pracy w nadgodzinach.
    – zdarza się, że ktoś może mieć przerwę w czasie pracy – jeśli ma ją po 14, to formuła powinna odjąć czas przerwy od godzin popołudniowych.
    – są też warunki naliczania dodatku – należy się on co do zasady ludziom zaczynającym pracę o 14. Ale są wyjątki:) Mój zespół może mieć dodatek, jeśli zacznie pracę o godz. 10. Jeśli ktoś przyjdzie przed 10, dodatek się nie należy. Czy da się zrobić coś w rodzaju pola wyboru, które pozwoli wybrać godzinę, od której dla danej osoby dodatek może być naliczany?
    – pracujemy też w soboty, niedziele i święta – ten czas liczony jest jako nadgodziny, zatem dodatek nie jest liczony w te dni.
    – są też godziny nocne, które muszę przedstawić przełożonemu – w moim przypadku między 22 a 6.
    – problem mam też z przerwą jeśli jest między różnymi dniami – u nas często zdarza się praca w nocy i np. przerwa między 23:30 jednego dnia a 0:30 drugiego dnia – jak wtedy liczyć godziny nocne?
    – to samo z nadgodzinami – co jeśli ktoś pracuje w przeciągu dwóch rożnych dni i wyjdzie mu, że ma mieć godziny nocne a potem, jeśli zostanie np. do 8 rano, to powinien mieć 2 h normalne?

    Na maila podsyłam swój plik, na tyle, na ile umiałem. W pliku są różne warianty – chyba przewidziałem wszystkie.
    Jeśli możesz pomóc, proszę o pomoc. Oczywiście zgadzam się na udostępnienie moich wypocin potomnym 🙂

    Pozdrawiam,

    Michał

  38. Michał mówi:

    Hej,

    Pytanie jest takie mam czas wejścia i czas wyjścia pracownika. Potrzebuję policzyć przepracowany czas po godzinie 14.

    Założenia:
    – czas po 14 liczony jest do 22,
    – warunkiem naliczania dodatku za czas po 14 jest przyjście do pracy o 10 lub później,
    – jeśli ktoś przyjdzie np. na 15 i wyjdzie o 23, ma 7 popołudniówek (czas między 22 a 23 to godziny nocne),
    – formuła powinna rozumeć, że ktoś może zacząć pracę jednego dnia a skończyć następnego.

    Moja wersja (nie działa jak ktoś przyjdzie np. na 15 a wyjdzie o północy lub o 1, 2, 3, itd.):
    =IF(OR(D2=””,E2=””),””,IF(OR(A2=”holiday”,C2=”Saturday”,C2=”Sunday”,D2=10/24,E2<=14/24,D222/24,E2<1),0,IF(E28/24,E2+1-14/24-(E2+1-D2-8/24),E2+1-14/24),IF(E2>=14/24,IF(D2>14/24,E2-14/24-IF(E2-22/24>=0,E2-22/24,ODD((E2-22/24)))-(D2-14/24),E2-14/24-L2),IF(D2>14/24,E2-14/24-IF(E2+1-22/24>=0,E2-22/24,ODD((E2-22/24)))-(D2-14/24),E2-14/24-L2)))))))

    gdzie D2 to czas wejścia a E2 to czas wyjścia.

    Ktoś pomoże?:)

  39. Ania mówi:

    Witam,
    Jak obliczyć ilość ważnych polis na dany dzień? Mając dane polis startu, końca i tego, ze są aktywne non stop? Bez pomocy sql.
    Pozdrawiam,
    Ania

    • Malina mówi:

      Witaj,
      tak na szybko widzę na to 2 rozwiązania: łatwiejszy sposób to dodać sobie kolumnę pomocniczą i sprawdzić, czy dzisiejsza data mieści się między datą od i datą do (JEŻELI, ORAZ), a następnie zsumować wyniki w kolumnie pomocniczej.
      Trudniejszy – formuła tablicowa (tutaj nie masz kolumny pomocniczej – nie wiem, czy to plus, czy minus).
      Fajny case – napiszę o tym arktykuł 😉

      Malina

  40. Rybka mówi:

    Witam
    Jak wyliczać dla takiego samego rachunku jest kilku włascicieli o innych numerach idi róznych datach urodzenia. Chciałabym w ramach tego samego numeru rachunku wybrac najwcześniejszą date urodzenia
    Z góry dziekuję

  41. Kornelia mówi:

    Hej.
    Znalazłam dzisiaj Twojego bloga i od razu nasunął mi się problem w mojej pracy 🙂 Chciałam połączyć dwie daty w jednej komórce w następujący sposób:
    mam określoną komórkę jako data krótka, która jest dla mnie datą początkową i drugą komórkę określoną jako data krótka, która jest datą końcową. W innym arkuszu chcę połączyć te daty w jednej komórce tak, aby uzyskać tekst: od …. do …. Jak użyłam formuły =”od „&Dane!C12&” do „&Dane!E12 to oddało mi wartość liczbową zamiast daty no i nie wiem, jak mam określić polecenie , żeby zamiast wyniku „od 42644 do 42735” otrzymać wynik „od 2016-10-01 do 2016-12-31” Z góry dziękuję za pomoc i gorąco pozdrawiam.

    • Malina mówi:

      Hej, użyj takiej formuły:
      =”Od „&TEKST(A1;”rrrr-mm-dd”)&” do „&TEKST(A2;”rrrr-mm-dd”)
      gdzie oczywiście A1 i A2 to odpowiednie daty.

      Pozdrawiam
      Malina

  42. Ane mówi:

    Cześć 🙂

    mam nadzieję, że nie pisze podwójnie, bo mi zniknął komentarz. Świetny blog.

    Mam pytanie, zapewne banalne: mam pewien arkusz i w nim powiedzmy w kolumnie A lista rozwijana wyboru (tak/nie), w kolumnie B nazwa zdarzenia, w kolumnie C data zakończenia zdarzenia. Ma to pomóc wysortować zdarzenia trwające i zakończone.
    Jak zrobić, żeby wpisanie daty w komórce z kolumny C, powodowało automatyczny wybór „tak” w kolumnie A w tym samym wierszu, wpisanie tylko nazwy w kolumnie B ustawiało wybór na „nie”, a puste komórki nazwa/data pozostawiały też pustą wartość w komórce z kolumny A?

    Z góry wielkie dzięki za pomoc!

    • Malina mówi:

      Cześć Ane,
      jeśli dobrze rozumiem pytanie, należy wszystko oprzeć na funkcji JEŻELI (tylko wtedy, jak wybierzesz z listy tak/nie, to kasujesz formułę). Można oczywiście się pobawić zdarzeniami (VBA), żeby robiło się „samo”.

  43. Marek mówi:

    Witam
    Mam pytanie czy jest możliwe stworzenie takiej formuły, która by pozwalała na wprowadzanie kilku różnych czasów, w różnych odstępach czasu ale w tej samej komórce. Które po wprowadzeniu były by zapamiętywane i sumowane w innej komórce.
    Po polsku rozumiem to tak są dwa okienka w jednym wpisuję co jakiś czas, czasy kilkuminutowe które po wprowadzeniu są zapamiętywane i znikają z okienka, a w drugim te czasy są sumowane.
    Miał to być prosty kalkulator sumujący czasy pracy urządzenia w oprawie graficznej ale zadanie z formułą przerosło moją znajomość excela

    Pozdrawiam i zgóry dziękuję za każdą pomoc

  44. Marek mówi:

    Witam i dzięki za odpowiedź
    Mógłbym prosić o bardziej szczegółowe wskazówki będę naprawdę wdzięczny za wszelkie podpowiedź. Nie oczekuje że ktoś napisze za mnie wszystkie formuły, ale utknąłem w miejscu z komórką do wprowadzania danych i naprawdę potrzebuję pomocy. Nie mogę też użyć innego rozwiązania gdyż muszę dopasować się do konkretnego projektu
    Pozdrawiam

  45. Marek mówi:

    Witam jeszcze raz zapomnialem dodac co pewnie jest istone ze nie jestem totally laikiem I potrafię tworzyc makra mam naromiast problem z wyboren konkretnych funkcji oraz jej rozbudową bede naprawde wdzieczny za nakierowani mnie w odpowiednim kierunku 😉

    • Malina mówi:

      Ok 🙂
      A robisz to w arkuszu? Piszesz o okienku: chodzi o komórkę w arkuszu, czy okienko, np. InputBox?
      Jeśli chodzi o komórkę, to ja bym to robiła na zdarzeniach arkusza: jeśli user wpisze wartość w tę komórkę (target), to wpisz ją do arkusza roboczego (gdzieś te dane muszą być przechowywane), ewentualnie odczekaj jakiś czas (nie wiem o co Ci chodziło z tą przerwą), a potem skasuj wpis w tej komórce. W komórce obok dodaj czas.

      Pytanie tylko, czy koniecznie chcesz to robić w ten sposób? Może po prostu wpisywać czas w konkretnej kolumnie, pod sobą, a potem je sumować? Co myślisz?

      Pozdrawiam
      Malina

  46. Marek mówi:

    Witam
    Dzięki za zainteresowanie pominę wszystkie gotowe elementy i skupię się tylko na konkretnym problemie. Wygląda to tak mam arkusz z przyciskiem do którego jest przypisane makro. Po uruchomieniu makra otwiera się panel z jednym „textboxem” i trzynastoma przyciskami „Commandbotton”. Przyciskami od 0 do 9 wprowadzam liczby do textboxa a pozostałe przyciski to delete i enter. Do tego momentu wszystko mi działa bez zarzutu poza Enterem.
    Nie potrafię napisać kodu dla „Enter” gdzie po wciśnięciu Enter chciałbym by liczba wprowadzona do textboxa była zapisywana i doliczana do wcześniej wprowadzanych liczb, a okno textbox zostało by wyczyszczone i makro zamknięte. Dane mogą być zapisywane do dowolnej komórki lub komórek w arkuszu np. C20. Może ma ktoś pomysł jakich funkcji użyć i w jakiej kolejności
    Pozdrawiam

    • Malina mówi:

      Na szybko zrobiłam coś takiego:

      Private Sub CommandButton1_Click()
      Sheets(1).Range(„A1”) = Sheets(1).Range(„A1”) + txtLiczba.Value
      txtLiczba.Value = „”
      End Sub

      gdzie txtLiczba to pole tekstowe. Na formularzu mam też przycisk „zamknij”, który zamyka formularz.

      O to chodziło?

      Pozdrawiam
      Malina

  47. Marek mówi:

    Witam i dziękuję za pomoc
    Wstawiłem kod dla Commandbtton ale niestety nie działa wyskakuje błąd (Run-time error ‚1004’: Aplicattion-defined or obiect defined error) oczywiście sprawdziłem wszystkie powiązania z buttonem1 na kilka sposobów. Próbowałem również stworzyć dla kodu nowe makro w nowym czystym arkuszu tylko z jednym commandbuttonem i textboxem. Mimo wszystko dziękuję za pomoc będę próbować dalej
    Pozdrawiam

  48. Marek mówi:

    Witam jeszcze raz po paru małych kombinacjach coś z tego wyszło
    oczywiście działa na twoim kodzie, poniżej kod do wglądu:

    Private Sub CommandButton13_Click()
    Sheets(1).Range(„D23”) = Sheets(1).Range(„D23”) + TextBox1.Value TextBox1.Value = „”
    Me.Hide
    End Sub

    Dziękuję bardzo za pomoc i pozdrawiam serdecznie

  49. Anka mówi:

    Hej!
    Udało mi się opracować prawie dobry grafik pracy ochrony. mam jednak drobny problem z furmułą liczącą normę godzinową w każdym miesiącu – nie wiem jak odjąć święta przypadające w dni robocze.
    moja formuła to: =LICZ.JEŻELI($B16:$AF16;”Pn”)*8+LICZ.JEŻELI($B16:$AF16;”Wt”)*8+LICZ.JEŻELI($B16:$AF16;”Śr”)*8+LICZ.JEŻELI($B16:$AF16;”Cz”)*8+LICZ.JEŻELI($B16:$AF16;”Pt”)*8
    Może poradzisz jak to poprawić

    • Malina mówi:

      Jeśli chodzi o święta, to najlepiej posłużyć się funkcją DNI.ROBOCZE – jest tam możliwość zdefiniowania świąt, które funkcja ma odjąć od liczby dni roboczych między dwiema datami. Nie wiem, jakie masz dane, więc trudno mi powiedzieć dokałdnie, jak to zrobić. Zakładam, że w danych masz datę (nie tylko słownie napisany dzień tygodnia). Jeśli tego nei ma, to będzie ciężko ;(

      Pozdrawiam
      Malina

  50. Arkady mówi:

    Witaj
    Nie wiem czy mój problem jest oryginalny, ale nigdzie nie znalazłem w internecie odpowiedzi może po prostu niezbyt dobrze szukałem). Ale do sedna sprawy. Z systemu, na którym pracuję otrzymuję dane dot. ilości wykonanych czynności (Kolumna A)i czasu jaki jest poświęcony na wykonanie tych czynności (Kolumna B)
    np. w Kolumnie A jest ilość 1589875 czynności, a w Kolumnie B czas 2398752:10:55 przeznaczony na wykonanie tych czynności i tu pojawia się problem. Bo wygenerowane dane czasowe są w formie „teksu”, którego nie można ani dodać ani odjąć (itp.). Wpadłem więc na pomysł, że dane czasowe mnożę przez 1 i otrzymuję daną „czasowo-liczbową”, którą można następnie w excelu „obrabiać” np.: dodać do innych wartości czasowych, ale … kiedy dany czas przekracza (chyba) 99999:00:00 wówczas „wyskakuje” błąd (#ARG). Wiem, że temu można zaradzić (kiedyś mi się udało). Niestety gdzieś mi zaginął plik z obliczeniami i jest problem. Jeżeli temat jest zrozumiały, proszę o pomoc z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam

    • Malina mówi:

      Witaj,
      przyznam, że trochę nie rozumiem tego czasu: 2398752:10:55. Czy czas tutaj to 10:55? Co oznacza 2398752?
      Pozdrawiam
      Malina

      • Arkady mówi:

        Hej
        Jakby to wytłumaczyć. Czas 2398752:10:55 to czas łączny poświęcony na wykonanie określonej czynności przez 200 pracowników przez okres 12 miesięcy. Czas ten jest potrzebny do tego aby obliczyć średni czas (normę). Dzieląc czas łączny przez ilość czynności otrzymujemy średni czas wykonania danej czynności. Ale gdy czas jest zbyt duży (przekracza 999999:00:00) wówczas nie można tego czasu podzielić przez ilość czynności bo „wyskakuje” błąd (#ARG!). Mam nadzieję, że teraz jest to bardzie zrozumiałe.
        Pozdrawiam

  51. Arkady mówi:

    Hej
    To taki przykład w skrócie
    czynności ilość czas średni czas
    czynność 1 218886 26185:28:16 00:07:10
    czynność 2 11000720 24899:34:45 00:00:08
    czynność 3 530909 19493:29:43 00:02:12
    RAZEM 11750515 xxxxxxx xxxxx
    I o ile w powyższym przykładzie mogę zsumować ilość czynności, to nie mogę zsumować czasu (dane tekstowe), ani obliczyć średniego czasu. Zamieniam wiec czas z danych „tekstowych” na czas w formacie takim aby można była dane dodawać (mnożę je przez 1) ale wtedy wyskakuje (#ARG!), tak się dzieje jedynie z czasem powyżej 9999:00:00, dla czasu „mniejszego” nie ma kłopotu z zamianą.

  52. Arkady mówi:

    Hej
    Wielkie dzięki 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *