Czyli jak sprawdzić czy produkt był wadliwy i czy już go naprawiono?
Moim zadaniem na dzisiaj jest stworzenie formuł, które pozwolą kontrolować proces produkcji pewnych artykułów.
Proces ten przebiega w 4 etapach i, aby artykuł został wyprodukowany poprawnie – każdy z nich musi zostać wyprodukowany poprawnie. W mojej formatce zaznaczam to jako OK, pod każdym etapem produkcji. Jeśli przebiegnie błędnie – wpisuję NOK.
Następnie moim zadaniem jest podsumowanie tego etapu. Tutaj napiszę pierwszą formułę. Jeśli którykolwiek z etapów przebiegł niepoprawnie – chcę wyświetlić informację o niezgodności, którą potem poprawiam lub nie i raportuję to w kolumnie Weryfikacja. A następnie, w zależności od wyniku weryfikacji, podsumowuję produkcję: jeśli niezgodności nie było lub je poprawiłam – jest OK. Jeśli nie – jest nie OK (NOK). Tak wygląda formatka:
Rozwiązanie tego zadania ma dwa etapy:
1. Sprawdzenie, czy w procesie produkcji wystąpiła choć jedna niezgodność
2. Sprawdzenie, czy niezgodności zostały poprawione
Po kolei omówię każdy z nich.
Sprawdzenie, czy w procesie produkcji wystąpiła choć jedna niezgodność
Niezgodności opisywane są w tabelce jako NOK. Jeśli więc jest jakikolwiek taki właśnie wpis – oznacza, że proces produkcji przebiegł błędnie i należy dokonać jakichś poprawek w produkcie. Jeśli w kolumnie Weryfikacja w naszej tabeli są same wpisy OK – to super, nic nie ruszamy.
Od strony Excela wygląda to tak, że jeśli liczba wpisów NOK jest większa niż zero (czyli jeśli jest jakikolwiek taki wpis) – należy wyświetlić informację Niezgodność. Jeśli nie – wyświetlamy OK.
Liczbę nieprawidłowośći policzymy funkcją LICZ.JEŻELI i wyświetlimy na tej podstawie odpowiedni komunikat, za pomocą funkcji JEŻELI. Formuła w komórce G4 wygląda więć tak:
=JEŻELI(LICZ.JEŻELI(C4:F4;"NOK")>0;"Niezgodność";"OK")
Po skopiowaniu jej do pozostałych komórek kolumny Weryfikacja, otrzymamy taki wynik:
Po takim komunikacie użytkownik, pracownik produkcji, ma za zadanie poprawić wszystkie nieprawidłowości. I, jak to w życiu, może to zrobić lub nie. W każdym razie w kolumnie Poprawione ma zaraportować, czy to zrobił. Wstawia odpowiednią wartość: Tak lub Nie. Na tej podstawie w kolumnie Podsumowanie chcemy wyświetlić ostateczną informację o stanie wyprodukowanego artykułu.
Sprawdzenie, czy niezgodności zostały poprawione
I mamy kilka opcji:
1. Wszystko było od początku ok, więc w podsumowaniu wyświetlamy OK
2. Było nie OK, ale zostało poprawione, więc w podsumowaniu wyświetlamy OK
3. Było nie OK i nie zostało poprawione, o czym pracownik zaraportował wpisując Nie do kolumny Poprawione. W podsumowaniu wyświetlamy NOK.
4. Było nie OK i nie zostało poprawione, o czym pracownik nie zaraportował w kolumnie Poprawione. W podsumowaniu wyświetlamy NOK.
Te 4 opcje podsumujemy następującą formułą w komórce I4:
=JEŻELI(G4="OK";"OK";JEŻELI(H4="Tak";"OK";"NOK"))
Sprawdzamy w niej najpierw, czy wszystko pierwotnie było OK i ejst to dla nas sygnał, że podsumowanie też jest OK. W przeciwnym wypadku sprawdzamy, czy błędy zostały naprawione, czyli czy w kolumnie Poprawione jest Tak. Jeśli jest – wpisujemy OK. Jeśli nie – jest to dla nas sygnał, że albo nie naprawiono błędu, albo tego nie zaraportowano.
Efekt wszystkiego jest taki:
I voila! Wszystko załatwione funkcjami JEŻELI i LICZ.JEŻELI.
Poniżej wersja wideo tego wpisu:
0 komentarzy