Metoda na stworzenie własnej karty wstążki, którą pokażę Ci w tym artykule, zadziała zarówno w PowerPoincie, w Wordzie, Excelu czy OneNocie. Ja wezmę na tapet PowerPointa.
W efekcie uzyskamy np. coś takiego:
I w Excelu:
Zaczynamy!
1. Tworzenie własnej karty na wstążce
Najprostszą na to metodą jest kliknięcie prawym przyciskiem myszki na dowolnej karcie wstążki:
Pojawi się okienko opcji PowerPointa, podzielone na dwie sekcje:
- Dostępne polecenia
- Wstążki i opcje na nich
Aby dodać własną kartę, w tym okienku kliknij myszką np. kartę Narzędzia główne, a następnie kliknij przycisk Nowa karta. W prawej sekcji pojawi się nowo dodana karta o nazwie Nowa karta oraz grupa poleceń Nowa grupa:
Warto od razu zmienić nazwę karcie. Aby to zrobić, kliknij utworzoną kartę (aby ją zaznaczyć) i naciśnij przycisk Zmień nazwę. Ja nazwę tę kartę swoim imieniem – Malina.
2. Dodawanie przycisków opcji do własnej karty na wstążce
Teraz przyszedł czas na uzupełnienie nowo utworzonej karty.
Generalnie proces polega na przenoszeniu opcji z lewej sekcji okienka do prawej, czyli z sekcji dostępnych opcji do sekcji z naszą kartą.
Służy do tego przycisk Dodaj >> pomiędzy sekcjami.
Czyli wybierasz opcję w lewym okienku, klikasz Dodaj i opcja przeskakuje do prawego okienka, na kartę, której grupę uprzednio zaznaczysz.
Oczywiście możesz w każdej chwili zmienić zdanie i opcję usunąć, korzystając z przycisku << Usuń.
Możesz również zmieniać kolejność opcji na Twojej karcie, korzystając ze strzałek po prawej stronie okna:
3. Grupowanie poleceń na własnej karcie wstążki
Kiedy już masz trochę poleceń na swojej karcie, warto byłoby je pogrupować tematycznie, aby łatwiej było Ci się w tych poleceniach odnaleźć.
Do tego służą grupy.
Podczas tworzenie wstążki, PowerPoint od razu stworzył też pierwszą grupę o nazwie Nowa grupa. Teraz dodamy inne grupy i rozprawimy się z tą domyślną.
Załóżmy, że mamy takie opcje na wstążce:
Zamiast wrzucać je wszystkie go jednej grupy, można byłoby utworzyć następujące:
- Formatowanie
- Kształty
- Slajd
- Animacje
(zakładam oczywiście, że do tych grup dojdą niebawem kolejne opcje 😉)
Dla porządku najpierw zmienimy nazwę obecnej grupy. Aby to zrobić, zaznacz ją, a następnie kliknij przycisk Zmień nazwę. Ja nazwę swoją jako Formatowanie.
Teraz możemy dodawać kolejne przyciskiem Nowa grupa. Polecam od razu zmieniać im nazwy.
Teraz zostaje już tylko umieszczenie poleceń na odpowiednich kartach, do czego posłużą nam przyciski strzałek obok okienka (zaznaczone na zielono na obrazku powyżej).
Efekt końcowy jest następujący:
A po zatwierdzeniu OK, wygląda to tak:
4. Edycja własnej karty na wstążce
Pamiętaj, że tworzenie własnej karty na wstążce to jest proces. Najlepiej jest robić to w trakcie codziennej pracy z programem PowerPoint. Czyli w praktyce 😉.
Technicznie robisz to identycznie, jak poprzednio, czyli znowu klikasz prawym przyciskiem myszy na wstążce i wybierasz Dostosowywanie wstążki.
Po wejściu do opcji PowerPointa (lub innej aplikacji np. OneNote czy Excel) postępujesz identycznie, jak wcześniej 😊.
Powodzenia i dobrej zabawy Ci życzę!
Zapraszam do filmu na Youtubie, gdzie pokazuję powyższe rozwiązanie:
Zapisz się na bezpłatny, nietypowy mailing i otrzymaj bezpłatny e-book „10 NAJPRZYDATNIEJSZYCH TRIKÓW W EXCELU”!
0 komentarzy