fbpx

Blokowanie okienek na wydruku

03.12.2015 | ECP1, Tabele, Triki

Na szkoleniach często pokazuję ten trik i zawsze uczestnicy są zachwyceni. Stwierdziłam więc, że z pewnością i wam się to przyda i spodoba. Zwłaszcza jeśli zdarza się wam drukować w Excelu duże tabele, a wieeelu z nas się to zdarza nawet bardzo często 🙂

O co chodzi?

Chodzi o efekt blokowania okienek na wydruku. Jeśli w arkuszu zablokujecie okienka, to od tego momentu np. nagłówek tabeli będzie zawsze widoczny, niezależnie od miejsca, w którym stoicie (np. środek ogromniastej tabeli). Niestety jak zechcecie wydrukować tę cudną tabelę – nagłówek widoczny będzie tylko na pierwszej stronie wydruku. Kiszka trochę, zobaczcie:

Tak wygląda wydruk bez powtarzania nagłówków na każdej drukowanej stronie

Tak wygląda wydruk bez powtarzania nagłówków na każdej drukowanej stronie

A dalej dowiesz się, co zrobić, aby nagłówek widać było na wszystkich drukowanych stronach 🙂

Opcja, którą opiszę, nazywa się tytuły wydruku. jest oczywiście milion sposobów na wywołanie jej, ja jednak pokażę jeden.

Należy wejść na wstążkę Układ strony i kliknąć przycisk Tytuły wydruku. Tadam!

Układ strony i tytuły wydruku

Układ strony i tytuły wydruku

Pojawi się takie okienko:

Okno ustawień strony

Okno ustawień strony

Trzeba w nim ustawić się w rubryce U góry powtarzaj wiersze i wskazać wiersze, które mają być powtarzane. W przypadku naszego przykładu będzie to oczywiście pierwszy wiersz. Jak go wskażemy, Excel sam wpisze jego adres: $1:$1. Uzupełnione okienko wygląda tak:

Ustalone tytuły wydruku

Ustalone tytuły wydruku

Oczywiście, gdybyśmy mieli bardzo szeroką tabelę, np. mieszczącą się na 2 stronach w poziomie, warto byłoby ustalić kolumnę(y) do powtarzania na każdej stronie (np. id produktu). W tym celu należałoby skorzystać z opcji Z lewej powtarzaj kolumny.

Ok. Nas to jednak nie dotyczy, mamy wąską tabelę. Zobaczcie jaki jest efekt ustawienia tytułów wydruku dla wiersza:

Zablokowane okienka na wydruku

Zablokowane okienka na wydruku

Tak, wiem – trzeba trochę się wpatrywać, aby zauważyć, że faktycznie wiersz pod nagłówkiem jest inny na każdej stronie 🙂 Ale mam nadzieję, że efekt widać?

Będzie super, jeśli udostępnicie ten wpis innym, którzy o tym triku nie wiedzą. Jestem przekonana, że trochę takich osób znacie 🙂 Ułatwmy im życie!

PS numery stron da się oczywiście ustawić automatycznie w Excelu, jednak na tych obrazkach nic by nie było widać, więc zaznaczyłam je na czerwono ręcznie.

 

 


Zapraszam do shorta na YT, gdzie pokazuję powyższe rozwiązanie:

https://youtube.com/shorts/U2Ul0LMXI28

Jeżeli chcesz lepiej poznać Excela na poziomie podstawowym zapisz się na listę zainteresowanych kursem Excel w codziennej pracy cz. 1! Podczas oczekiwania na kurs będę Ci wysyłała informacje, ciekawostki i excelowe triki. Bezpłatnie! 

Pomogłam Ci? Postaw mi wirtualną kawę! →

Przeczytaj podobne wpisy

Kategorie

2 komentarze

  1. Witam, czy da się wykorzystać tą funkcję na NIE KAŻDEJ stronie? W sytuacji, gdy 5 stron arkusza stanowi jedną długą tabelę a na ostatniej stronie jest podsumowanie, gdzie nie chcę powtarzalnego wiersza?

    Odpowiedz
    • Wydaje mi się, że nie ma takiej opcji ;(

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *