Jeśli Ciebie, tak jak mnie, wkurza tekst wystający poza tabelkę o tak:
To czytaj dalej, ponieważ pokażę 3 metody na to, jak sobie z tym problemem poradzić.
Metoda 1: dowolny znak za tabelką
Pierwszą metodę pewnie znasz – z moich obserwacji wynika, że jest ona najczęściej stosowana przez użytkowników Excela.
Polega ona na postawieniu dowolnego znaku w kolumnie obok tabelki. O tak:
Na powyższym obrazku wybrałam znak „x”, który jest widoczny. Ale równie dobrze możesz wybrać kropkę „.”, lub nawet spację. Efekt będzie taki:
Wybór należy do Ciebie 😊
Metoda 1: Formatowanie tekstu
Druga metoda szczególnie nadaje się na dane „klikalne”, czyli np. adresy email czy adresy www. Tworzą się z nich automatycznie hiperłącza, po których kliknięciu od razu jesteśmy przenoszeni pod dany adres – otwiera się klient poczty (np. Outlook) z mailem zaadresowanym od razu do „klikniętego” adresu, albo przeglądarka internetowa ze stroną www, której adres mieliśmy zapisany w komórce. Często nie ma więc potrzeby widzieć dokładnych wpisów, które kierują pod te adresy. Wystarczy móc w nie kliknąć:
Dlatego w takiej sytuacji z powodzeniem można zastosować bardzo ciekawą opcję formatowania: Zmniejszaj, aby dopasować.
Aby jej użyć:
- zaznacz tekst, który chcesz formatować, czyli w moim przypadku adresy email,
- wejdź do formatowania komórek (Ctrl + 1)
- w zakładce Wyrównanie zaznacz opcję Zmniejszaj, aby dopasować:
Efekt jest następujący:
Jak widzisz, niektóre wpisy są napisane większą czcionką, inne mniejszą – zależy od długości tekstów. Im dłuższy tym czcionka będzie mniejsza i mniej czytelna. Ale zawsze cały wpis zmieści się w komórce.
A w pasku formuły i tak możesz podpatrzeć, co tam jest napisane (jeśli oczywiście tekst nie jest wynikiem formuły).
Metoda 3: Formatowanie niestandardowe
Ostatnią metodą powodującą, aby tekst nie wystawał z komórki, jest zastosowanie ciekawego formatowania niestandardowego.
Efekt będzie w wielu sytuacjach taki, jak w metodzie pierwszej (znak za danymi), jednak nie będzie wymagał wstawiania znaku za danymi.
A zatem, aby z niego skorzystać:
- zaznacz dane, które chcesz sformatować
- we wejdź do formatowania komórek (Ctrl + 1)
- w zakładce Liczby wybierz formatowanie niestandardowe i w polu Typ wpisz następujący kod (uwaga! Średniki są ważne!!!):
Standardowy;Standardowy;
O tak:
Jeśli korzystasz z wersji angielskiej Excela, to trzeba będzie wpisać: General zamiast Standardowy. Dodatkowo, w zależności od ustawień Twojego systemu operacyjnego – najpewniej zamiast średników będziesz wpisywać przecinek.
A efekt jest następujący:
Co do zasady wygląda ładnie, jednak dla tekstów dłuższych niż 255 znaków w komórce otrzymujemy hasze #######. Oczywiście znowu: dokładną wartość tekstu możesz podpatrzeć w pasku formuły.
I to tyle na dziś.
Która metoda Ci się najbardziej podobała? Którą metodę już znałeś, a której nie?
https://malinowyexcel.pl/wp-content/uploads/2025/03/MalinowyExcel-20250318-Wystajacy-tekst-DW.xlsx
I film na Youtubie, gdzie pokazuję powyższe rozwiązanie:
0 komentarzy