Nadszedł czas na rozbudowanie tematu i przyjrzenie się tematowi sumowania wartości na podstawie koloru dwóch komórek w wierszu. Takie pytanie zadał mi jeden z widzów mojego kanału na YouTube pod filmem o sumowanie komórek według ich koloru (bez użycia makr). Brzmiało ono konkretnie tak:
Czyli, z tego co rozumiem, sytuacja mogłaby wyglądać następująco: mamy tabelę z pracownikami, ich wynagrodzeniem i godzinami pracy. Wynagrodzenie jest zaznaczone kolorem, w zależności od działu, w którym pracują, np.: Magazyn = niebieski, Produkcja = pomarańczowy, Logistyka = zielony.
Godziny pracy też są zaznaczone kolorem w zależności od zmiany, np.: Pierwsza zmiana = brązowy, Druga zmiana = żółty.
Docelowo chodzi o stworzenie raportu wynagrodzeń pracowników w zależności od działu i zmiany, w jakich pracują.
Powiem tak: z tak zaprezentowanymi danymi będzie to BARDZO CIĘŻKIE. Dlatego przerobię nieco te dane, a potem zastosuję klasyczne narzędzia, które szybko poradzą sobie z naszą potrzebą.
Do dzieła!
1. Przerabianie danych
Tutaj, tak jak w poprzednim artykule o sumowanie komórek na podstawie ich koloru (bez użycia makr), dodamy nowe kolumny: Zmiana i Dział.
Następnie do każdego koloru działu i zmiany, przypiszemy ręcznie wartości:
- Magazyn = niebieski, Produkcja = pomarańczowy, Logistyka = zielony
- 6:00 – 14:00 = 1, 14:00 – 22:00 = 2
Oczywiście, żeby ułatwić sobie zadanie, polecam posortować dane przed przypisywaniem wartości 😉.
Efekt jest taki:
Teraz, z tak utworzonymi danymi, stworzenie żądanego raportu to już będzie pikuś 😊. Pokażę Ci 2 metody.
Metoda 1: SUMA.WARUNKÓW
Jeśli chcesz, aby raport wynagrodzeń pracowników w zależności od działu i zmiany, w jakich pracują, odświeżał się natychmiastowo po ewentualnych zmianach danych, polecam Ci skorzystać z funkcji do jego stworzenia.
Jako pierwszy etap tworzenia raportu, przygotowałam ręcznie formatkę, zawierającą dane działów i zmian, które mnie interesują:
W komórkę J5 (i pozostałe komórki zakresu J5:K7) wpiszę teraz następującą formułę:
=SUMA.WARUNKÓW($E$4:$E$28; $D$4:$D$28; $I5; $F$4:$F$28; J$4)
Funkcja SUMA.WARUNKÓW podsumuje dane w zakresie $E$4:$E$28 na postawie danych w odpowiednich wierszach kolumn Dział ($D$4:$D$28) i Zmiana ($F$4:$F$28).
Efekt jest następujący:
Zauważ, że pisząc powyższą formułę, użyłam wielu kombinacji znaków $. Wszystko po to, abym mogła napisać jedną formułę dla każdej komórki mojego raportu, a nie dwie osobne formuły. Więcej o znakach dolarów ($) i metodach określania jak je wstawiać, znajdziesz w moim kursie podstawowym “Excel w codziennej pracy cz. 1.”. Napisałam też artykuł o adresowaniu komórek tutaj.
A więcej o funkcji SUMA.WARUNKÓW i jej braciach i siostrach (np. LICZ.WARUNKI, ŚREDNIA.WARUNKÓW, LICZ.JEŻELI) dowiesz się z kursu średniozaawansowanego “Excel w codziennej pracy cz. 2.”.
Metoda 2: Tabela przestawna
Drugą metodą na stworzenie raportu wynagrodzeń pracowników w zależności od działu i zmiany, w jakich pracują, jest oczywiście tabela przestawna. I to bardzo prosta. Aby ją stworzyć:
- Ustaw się w dowolnej komórce zakresu z danymi
- Wstawianie → Tabela przestawna
- W kreatorze tabeli przestawnej wybierz źródło danych (zakres, w którym stałe(a)ś) i lokalizację. Jeśli chcesz umieścić tabelę przestawną w jakimś konkretnym miejscu, wybierz drugą opcję Istniejący arkusz:
Po zatwierdzeniu otrzymamy na razie pustą tabelę przestawną, czy to:
Teraz należy ją tylko uzupełnić odpowiednimi danymi. W tym celu korzystamy z okienka Pola tabeli przestawnej, metodą drag-and-drop umieszczamy:
- pole Dział na polu wierszy,
- pole Zmiana na polu kolumn i
- pole Wynagrodzenie na polu wartości.
O tak:
Po dodatkowym sformatowaniu wartości, efekt jest następujący:
Tabela przestawna jest o tyle super, że robisz kilka kliknięć myszką i gotowe! A jeśli Ci się nie podoba zaproponowany przeze mnie układ, to możesz go w dowolnej chwili zmienić wedle swojego uznania.
Świetna, prawda?
Pamiętaj tylko, że jeśli zmienić dane źródłowe, to tabela przestawna się nie odświeży z automatu. Należy to zrobić ręcznie, czyli kliknąć prawym przyciskiem myszy na tabelę przestawną i wybrać opcję Odśwież:
O tabelach przestawnych opowiadam więcej i to w bardzo ustrukturyzowany sposób w kursie średniozaawansowanym “Excel w codziennej pracy cz. 2.”. Polecam gorąco 😊
Film na Youtubie, gdzie pokazuję powyższe rozwiązanie:
0 Comments