Czyli trochę o opcjach Excela
Na środowym webinarze O obiekcie tabela słów kilka, jeden z uczestników zadał pytanie o to, jak można sprawić, aby formuły w tabelach nie kopiowały się automatycznie? Albo, jak to z powrotem przywrócić, jak już kiedyś to wyłączyliśmy? 🙂
Służy do tego jedna prosta opcja w Excelu. Prosta, ale bardzo mało intuicyjna. Dlatego postanowiłam o tym napisać artykuł – sama często zapominam, gdzie to w(y)łączyć. To będzie ściągawka :).
Chodzi o coś takiego:
Jak zlikwidować autokopiowanie formuł w TABELI w Excelu?
Sposób uniwersalny – z menu Plik
Aby to zrobić, należy wejść do opcji Excela, czyli:
- Menu Plik/Opcje
- Następnie z zakładki Sprawdzanie wybieramy przycisk Opcje Autokorekty. Tak, wiem, że to bez sensu (i to jest własnie nieintuicyjne!), ale that’s the way it is ;).
- Następnie w okienku, które się pojawi, idziemy do zakładki Autoformatowanie podczas pisania i tam zaznaczamy checkbox Wypełnij formuły w tabelach w celu tworzenia kolumn obliczeniowych.
- Całą ścieżkę przedstawia poniższy obrazek:
To jest sposób może i długi, ale zawsze zadziała.
Sposób z arkusza
Można też dobrać się do tych ustawień trochę prościej, z poziomu tabeli, podczas samego tworzenia formuły. Jak to zrobić?
- Napisz formułę w kolumnie i zatwierdź ją.
- Skopiuje się ona do pozostałych wierszy. Ale! Obok tabeli pojawi się smart tag, dzięki któremu możemy zdecydować, czy wpisana formuła ma zostać skopiowana
- Jak go naciśniesz, dostaniesz 3 opcje:
1. Cofnij Kolumna obliczeniowa – cofnie skopiowanie formuł w tej kolumnie
2. Zatrzymaj automatyczne tworzenie kolumn obliczeniowych – cofnie skopiowanie formuł i od tej pory Excel nie będzie już kopiował formuł w tabelach na Twoim komputerze. Można to w każdej chwili włączyć i wyłączyć, ale już metodą, którą opisywałam wyżej.
3. Kontrola opcji Autokorekty – wejdziesz do opcji Excela (tych, które opisałam wcześniej w artykule), gdzie możesz zmienić to ustawienie. Generalnie to jest skrót do tego, co opisałam wcześniej
Pamiętaj, że jeśli wybierzesz #2 – przywrócenie autokopiowania formuł w tabeli będzie możliwe dzięki opcjom Excela, czyli metodzie, którą opisałam jako pierwszą.
No i to generalnie tyle. Prosta opcja, tylko jak zwykle trzeba o niej pamiętać. To teraz już będziesz wiedział, gdzie znaleźć instrukcję, jeśli zdarzy Ci się zapomnieć ;).
Pliku do pobrania nie ma, bo to tylko opcja Excela…
Ale jest film na Youtubie z wideo-instrukcją:
czy wiesz jak można użyć funkcji szukaj zależności lub śledź poprzedniki do kilku komórek jednocześnie?
Hej, trzeba zaznaczyć komórkę – kliknąć śledź poprzedniki i potem to samo zrobić z pozostałymi komórkami. Czyli po kolei 🙂
dzięki za odpowiedź, ale czy jest sposób, aby robić to hurtowo, nie po kolei?
W opcjach Excela 🙂