Jak zlikwidować autokopiowanie formuł w TABELI?

Czyli trochę o opcjach Excela

Na środowym webinarze O obiekcie tabela słów kilka, jeden z uczestników zadał pytanie o to, jak można sprawić, aby formuły w tabelach nie kopiowały się automatycznie? Albo, jak to z powrotem przywrócić, jak już kiedyś to wyłączyliśmy? 🙂

Służy do tego jedna prosta opcja w Excelu. Prosta, ale bardzo mało intuicyjna. Dlatego postanowiłam o tym napisać artykuł – sama często zapominam, gdzie to w(y)łączyć. To będzie ściągawka :).

Chodzi o coś takiego:

Autokopiowanie formuł w tabeli GIF

Jak zlikwidować autokopiowanie formuł w TABELI w Excelu?

Sposób uniwersalny – z menu Plik

Aby to zrobić, należy wejść do opcji Excela, czyli:

  1. Menu Plik/Opcje
  2. Następnie z zakładki Sprawdzanie wybieramy przycisk Opcje Autokorekty. Tak, wiem, że to bez sensu (i to jest własnie nieintuicyjne!), ale that’s the way it is ;).
  3. Następnie w okienku, które się pojawi, idziemy do zakładki Autoformatowanie podczas pisania i tam zaznaczamy checkbox Wypełnij formuły w tabelach w celu tworzenia kolumn obliczeniowych.
  4. Całą ścieżkę przedstawia poniższy obrazek:
Autokopiowanie formuł w Tabeli Instrukcja

Instrukcja

To jest sposób może i długi, ale zawsze zadziała.

Sposób z arkusza

Można też dobrać się do tych ustawień trochę prościej, z poziomu tabeli, podczas samego tworzenia formuły. Jak to zrobić?

  1. Napisz formułę w kolumnie i zatwierdź ją.
  2. Skopiuje się ona do pozostałych wierszy. Ale! Obok tabeli pojawi się smart tag, dzięki któremu możemy zdecydować, czy wpisana formuła ma zostać skopiowana

    Autokopiowanie formuł w Tabeli Smart tag

    Smart tag

  3. Jak go naciśniesz, dostaniesz 3 opcje:
    Autokopiowanie formuł w Tabeli Smart tag - 3 opcje

    Smart tag – 3 opcje

    1. Cofnij Kolumna obliczeniowa – cofnie skopiowanie formuł w tej kolumnie
    2. Zatrzymaj automatyczne tworzenie kolumn obliczeniowych – cofnie skopiowanie formuł i od tej pory Excel nie będzie już kopiował formuł w tabelach na Twoim komputerze. Można to w każdej chwili włączyć i wyłączyć, ale już metodą, którą opisywałam wyżej.
    3. Kontrola opcji Autokorekty – wejdziesz do opcji Excela (tych, które opisałam wcześniej w artykule), gdzie możesz zmienić to ustawienie. Generalnie to jest skrót do tego, co opisałam wcześniej

Pamiętaj, że jeśli wybierzesz #2 – przywrócenie autokopiowania formuł w tabeli będzie możliwe dzięki opcjom Excela, czyli metodzie, którą opisałam jako pierwszą.

 

No i to generalnie tyle. Prosta opcja, tylko jak zwykle trzeba o niej pamiętać. To teraz już będziesz wiedział, gdzie znaleźć instrukcję, jeśli zdarzy Ci się zapomnieć ;).

Pliku do pobrania nie ma, bo to tylko opcja Excela…

Ale jest film na Youtubie z wideo-instrukcją:

 

 

 

Tagi , , , , .Dodaj do zakładek Link.

4 odpowiedzi na „Jak zlikwidować autokopiowanie formuł w TABELI?

  1. abc mówi:

    czy wiesz jak można użyć funkcji szukaj zależności lub śledź poprzedniki do kilku komórek jednocześnie?

    • Malina mówi:

      Hej, trzeba zaznaczyć komórkę – kliknąć śledź poprzedniki i potem to samo zrobić z pozostałymi komórkami. Czyli po kolei 🙂

  2. abc mówi:

    dzięki za odpowiedź, ale czy jest sposób, aby robić to hurtowo, nie po kolei?

Pozostaw odpowiedź Malina Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *