Z początkiem roku słowo budżet pojawia się na ustach każdego analityka pewnie jakieś kilkanaście razy dziennie. Teoretycznie budżet na nowy rok powinien być już gotowy, ale w praktyce… no cóż: różnie z tym bywa ;). Dlatego dziś, w temacie budżetowania pokażę Ci, jak bardzo w budżetowaniu może pomóc Power Query. Konkretnie dowiesz się, jak połączyć dane z wielu plików Excela w jedno i po drodze sprytnie je przekształcić.
Załóżmy, że w naszej firmie pierwszym etapem budżetowania jest zaprognozowanie przez handlowców ile jakich produktów sprzedadzą konkretnym klientom.
Jako analitycy przygotowaliśmy handlowcom formatkę. Aby łatwiej ją było uzupełniać, wygląda ona następująco:
Zatem mamy informację o kliencie oraz, w osobnych kolumnach, o konkretnych kategoriach produktów. Na skrzyżowaniu odpowiednich handlowiec uzupełnia prognozowane ilości.
Całość znajduje się w pliku nazwanym jako ID oraz Imię i nazwisko handlowca, w arkuszu Dane.
Tych plików jest tyle ile handlowców i naszym zadaniem teraz jest połączenie ich w jedno zestawienie, przekształcenie do prawidłowego zakresu danych i zwrócenie do tabeli przestawnej.
I tutaj całe na biało wkracza Power Query, które zrobi 98% tej pracy 😉.
Zaczynamy!
1. Łączenie wielu plików Excela z folderu
Podłączmy się zatem do osobnego folderu, w którym znajdują się pliki od handlowców. W tym celu, będąc w Excelu, wybierz Dane → Pobierz dane → Z pliku → Z folderu i wybierz odpowiedni folder.
Otrzymasz następujące okienko, z którego wybierz następnie Połącz → Łączenie i przekształcanie danych:
Pojawi się kolejne okienko, Nawigator, w którym wybierz arkusz, który ma podlegać połączeniu. U mnie będzie to Dane:
W Power Query otrzymamy kilka zapytań, z czego interesujące będą dla nas dwa z nich:
- Przekształć przykładowy plik – czynności, które są wykonywane dla każdego pliku z folderu
- REP – zapytanie główne, którego wynik zwrócimy do tabeli przestawnej
Co do zasady pliki są połączone, jednak jeszcze wymagają następujących przekształceń:
- Zmiana układu danych (unpivot): kategorie produktów powinny znaleźć się w osobnej kolumnie, a ich wartości również w osobnej. Zatem zamiast czterech kolumn: Batony, Żelki, Wafle, Czekolady, powinniśmy mieć: Kategoria i Wartość.
- Wyodrębnienie danych z nazwy pliku: ID_REP i REP_Name
- Usunięcie przyrostka .xlsx z nazwy pliku, a tym samym imienia i nazwiska handlowca
To do roboty!
2. Przekształcanie plików na prawidłowy (tabelaryczny) zakres danych
Aby tego dokonać, skorzystamy z funkcji unpivotowania, czyli anulujemy przestawianie kolumn w zakresie danych.
Możemy tego dokonać w zapytaniu REP lub w zapytaniu Przekształć przykładowy plik. Ja wykorzystam to drugie.
Będąc w tym zapytaniu, zaznacz dwie pierwsze kolumny, kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Anuluj przestawianie innych kolumn:
Efekt jest następujący:
Dostaliśmy dwie nowe kolumny Atrybut i Wartość, czyli dokładnie to, co chcieliśmy. Ja tylko zmieniłabym nazwę kolumnie Atrybut na Kategoria. Można to zrobić bezpośrednio w pasku formuły – śmiało.
3. Podział kolumn i zamiana wartości w Power Query
Teraz przyszedł czas na powrót do zapytania głównego, gdzie na dzień dobry dostajemy błąd:
Błąd ten wiąże się z nazwami kolumn, które wcześniej były, a teraz ich nie ma (Batony itp.). Najprościej więc usunąć krok, który generuje ten błąd (Zmieniono typ).
Teraz możemy śmiało przystąpić do podziału kolumny Source.Name na ID_REP i REP. W tym celu:
- Kliknij krok Usunięto inne kolumny1
- Zaznacz kolumnę Source.Name
- Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję: Podziel kolumny → Według ogranicznika
- Następnie wybierz podział najdalej z lewej strony:
Automatycznie wygenerował się również krok zmiany typów, który z powodzeniem możesz teraz usunąć (będziemy jeszcze zmieniać typy danych na końcu).
W kroku Podzielono kolumnę według ogranicznika możesz również zmienić nazwę utworzonych kolumn na ID_REP i REP (w pasku formuły):
Teraz przyszła pora na pozbycie się przyrostka .xlsx w kolumnie REP. W tym celu:
- Zaznacz tę kolumnę
- Z menu podręcznego wybierz Zamień wartości
- W okienku zamiany wpisz, co na co chcesz zamienić:
Na koniec zapytania (przejdź do ostatniego kroku) nadamy kolumnom typ danych, a zatem:
- Zaznacz wszystkie kolumny
- Wybierz Przekształć → Wykryj typ danych
- Sprawdź. czy zaproponowane typy są OK. Jeśli nie – dokonaj odpowiednich modyfikacji
Tak wygląda zapytanie po zmianach:
Jeśli wszystko jest OK, to teraz śmiało możesz załadować zapytanie REP do Excela, a konkretnie do tabeli przestawnej!
Oto efekt przykładowego raportu:
To, co jeszcze przydałoby się tutaj zrobić, to z pewnością podział danych budżetowych na miesiące. Handlowcy tego nie prognozowali, ale jako analitycy sami już sobie z tym poradzimy.
Ale to w kolejnym artykule 😉. Aby go nie przegapić, zapisz się na mój bezpłatny mailing poniżej (albo z pop-upu, który pojawia się na tej stronie).
Film na Youtubie, gdzie pokazuję powyższe rozwiązanie:
0 komentarzy