fbpx

Jak porównać dwie kolumny?

08.03.2013 | ECP2, Formatowanie warunkowe

To pytanie często zadawane, gdy na przykład wysłaliśmy komuś arkusz do modyfikacji, on ją zmodyfikował i znów nam odesłał. Odesłał i wszystko fajnie, ale… co się zmieniło? W takim przypadku chcemy znaleźć różnice między tabelami czy zakresami danych. W tym artykule pokażę jak to łatwo i szybko zrobić. Porównam ze sobą dwa zakresy danych. Rysunek poniżej pokazuje efekt porównania:

Jak porównać dwie kolumny - efekt w 2 kolumnach

Pokażę 2 sposoby: 1 – porównanie z zaznaczeniem różnic w obu zakresach; 2 – porównanie z zaznaczeniem w drugim zakresie.

Porównanie zakresów z zaznaczeniem różnic w obu zakresach

Czyli mamy oryginalny zakres danych (zakres 1) i zakres, w którym dokonano zmian (zakres 2). Naszym zadaniem jest porównanie tych zakresów i zaznaczenie wszystkich wartości, które różnią te zakresy. Ta metoda zadziała, gdy w obrębie jednego zakresu wartości nie będą się powtarzały.

Aby dokonać porównania, należy:
1. Umieść oba zakresy obok siebie (w tym samym arkuszu!), jak na rysunku poniżej:

Jak porównać dwie kolumny - formatka

2. Zaznacz oba zakresy

3. Z karty Narzędzia główne wybierz Formatowanie warunkowe/ Reguły wyróżniania komórek/ Duplikujące się wartości:

Jak porównać dwie kolumny - wybór w menu

4. Z okna Duplikujące się wartości wybierz Unikatowe i jeden ze stylów formatowania:

Jak porównać dwie kolumny - reguła dla 2 kolumn

Oto wersja wideo:

 Porównanie zakresów z zaznaczeniem różnic w drugim zakresie

Ta metoda z kolei zadziała nawet wtedy, gdy wartości w obrębie jednego zakresu będą się powtarzały.

Jeśli chcemy zaznaczyć zmiany tylko w drugim, a zatem nowym zakresie, należy:

1. Zaznaczyć drugi zakres

2. Wybrać: Narzędzia główne/ Formatowanie warunkowe/ Nowa Reguła

3. W oknie, które się pojawi:

  • wybierz typ reguły: Formatuj tylko komórki zawierające
  • ustaw warunek na: wartość komórki nierówna =G2Uwaga! jako komórkę wskaż pierwszą komórkę oryginalnego zakresu! U mnie jest to komórka G2 (spójrz rysunek niżej)
  • wybierz format, jaki mają mieć wyróżnione komórki.
Jak porównać dwie kolumny - reguła dla 1 kolumny

Oto efekt:

Jak porównać dwie kolumny - efekt w 1 kolumnie

I wersja wideo:

Gotowe!

Plik do pobrania: MalinowyExcel_Jak_porownac_dwie_kolumny.xlsx

Jeżeli chcesz lepiej poznać Excela na poziomie średniozaawansowanym zapisz się na listę zainteresowanych kursem Excel w codziennej pracy cz. 2! Podczas oczekiwania na kurs będę Ci wysyłała informacje, ciekawostki i excelowe triki. Bezpłatnie! 

Pomogłam Ci? Postaw mi wirtualną kawę! →

Przeczytaj podobne wpisy

Kategorie

8 komentarzy

  1. Druga metoda zawsze dział, pierwsza jest zawodna.

    Odpowiedz
  2. Fajny i pomocny przykład – tego rodzaju wyróżnienia bardzo szybko i sprawnie pomagają wychwycić różnice. W przypadku wielu wierszy takie rozwiązanie jest nieocenione

    Odpowiedz
  3. Witam. Proszę o pomoc mam w kolumnie A wpisane adresy (np A15001, A15002 itd), w kolumnie B są wpisane ilości i obok mam tebelę w której są wpisane adresy (takie same jak w kolumnie A), potrzebuje aby w tabeli pojawiło się odpowiednie podświetlenie komórki jeżeli ilość w kolumnie B się zmienia np jeżeli ilość w kolumnie B zmieni się na 10 to aby w tabeli komórka z adresem podświetliła się kolorem.

    Odpowiedz
    • Witam,

      proponuję postąpić dokładnie tak, jak opisałam w tym artykule.

      Pozdrawiam
      Malina

      Odpowiedz
  4. Witam. A jak zrobić to ale tylko na tekście? Mam dwie kolumny z tekstem które chce porównać i znaleźć takie same nazwy i je podświetlić

    Odpowiedz
    • Witam,

      należy postępować dokładnie tak, jak opisałam w artykule. Wartość komórek (liczby czy tekst) nie ma tutaj znaczenia.

      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  5. Bardzo przydatny poradnik, dziś właśnie miałem taką potrzebę. Przydałaby się także informacja jak można zaznaczyć już sformatowane komórki, które prezentują różnice kolumn. Miałem z tym problem i nie udało mi się go rozwiązać wprost, jednak posłużyłem się sortowaniem wierszy po formatowaniu (jest taka funkcja, ale zaznaczania po formatowaniu nie znalazłem) i w ten sposób łatwo już mogłem zaznaczyć jeden ciąg danych.

    Odpowiedz
    • Witaj Paweł,

      niestety nie można zaznaczyć już sformatowanych komórek za pomocą jakiegoś narzędzia (można je sobie oczywiście napisać w VBA;)). Ale opisana przez Ciebie metoda jest świetna i – moim zdaniem – całkowicie wystarczająca. Dziękuję za cenną uwagę!

      Pozdrawiam
      Malina

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *