To pytanie często zadawane, gdy na przykład wysłaliśmy komuś arkusz do modyfikacji, on ją zmodyfikował i znów nam odesłał. Odesłał i wszystko fajnie, ale… co się zmieniło? W takim przypadku chcemy znaleźć różnice między tabelami czy zakresami danych. W tym artykule pokażę jak to łatwo i szybko zrobić. Porównam ze sobą dwa zakresy danych. Rysunek poniżej pokazuje efekt porównania:
Pokażę 2 sposoby: 1 – porównanie z zaznaczeniem różnic w obu zakresach; 2 – porównanie z zaznaczeniem w drugim zakresie.
Porównanie zakresów z zaznaczeniem różnic w obu zakresach
Czyli mamy oryginalny zakres danych (zakres 1) i zakres, w którym dokonano zmian (zakres 2). Naszym zadaniem jest porównanie tych zakresów i zaznaczenie wszystkich wartości, które różnią te zakresy. Ta metoda zadziała, gdy w obrębie jednego zakresu wartości nie będą się powtarzały.
Aby dokonać porównania, należy:
1. Umieść oba zakresy obok siebie (w tym samym arkuszu!), jak na rysunku poniżej:
2. Zaznacz oba zakresy
3. Z karty Narzędzia główne wybierz Formatowanie warunkowe/ Reguły wyróżniania komórek/ Duplikujące się wartości:
4. Z okna Duplikujące się wartości wybierz Unikatowe i jeden ze stylów formatowania:
Oto wersja wideo:
Porównanie zakresów z zaznaczeniem różnic w drugim zakresie
Ta metoda z kolei zadziała nawet wtedy, gdy wartości w obrębie jednego zakresu będą się powtarzały.
Jeśli chcemy zaznaczyć zmiany tylko w drugim, a zatem nowym zakresie, należy:
1. Zaznaczyć drugi zakres
2. Wybrać: Narzędzia główne/ Formatowanie warunkowe/ Nowa Reguła
3. W oknie, które się pojawi:
- wybierz typ reguły: Formatuj tylko komórki zawierające
- ustaw warunek na: wartość komórki nierówna =G2. Uwaga! jako komórkę wskaż pierwszą komórkę oryginalnego zakresu! U mnie jest to komórka G2 (spójrz rysunek niżej)
- wybierz format, jaki mają mieć wyróżnione komórki.
Oto efekt:
I wersja wideo:
Gotowe!
Plik do pobrania: MalinowyExcel_Jak_porownac_dwie_kolumny.xlsx
Druga metoda zawsze dział, pierwsza jest zawodna.
Fajny i pomocny przykład – tego rodzaju wyróżnienia bardzo szybko i sprawnie pomagają wychwycić różnice. W przypadku wielu wierszy takie rozwiązanie jest nieocenione
Witam. Proszę o pomoc mam w kolumnie A wpisane adresy (np A15001, A15002 itd), w kolumnie B są wpisane ilości i obok mam tebelę w której są wpisane adresy (takie same jak w kolumnie A), potrzebuje aby w tabeli pojawiło się odpowiednie podświetlenie komórki jeżeli ilość w kolumnie B się zmienia np jeżeli ilość w kolumnie B zmieni się na 10 to aby w tabeli komórka z adresem podświetliła się kolorem.
Witam,
proponuję postąpić dokładnie tak, jak opisałam w tym artykule.
Pozdrawiam
Malina
Witam. A jak zrobić to ale tylko na tekście? Mam dwie kolumny z tekstem które chce porównać i znaleźć takie same nazwy i je podświetlić
Witam,
należy postępować dokładnie tak, jak opisałam w artykule. Wartość komórek (liczby czy tekst) nie ma tutaj znaczenia.
Pozdrawiam
Bardzo przydatny poradnik, dziś właśnie miałem taką potrzebę. Przydałaby się także informacja jak można zaznaczyć już sformatowane komórki, które prezentują różnice kolumn. Miałem z tym problem i nie udało mi się go rozwiązać wprost, jednak posłużyłem się sortowaniem wierszy po formatowaniu (jest taka funkcja, ale zaznaczania po formatowaniu nie znalazłem) i w ten sposób łatwo już mogłem zaznaczyć jeden ciąg danych.
Witaj Paweł,
niestety nie można zaznaczyć już sformatowanych komórek za pomocą jakiegoś narzędzia (można je sobie oczywiście napisać w VBA;)). Ale opisana przez Ciebie metoda jest świetna i – moim zdaniem – całkowicie wystarczająca. Dziękuję za cenną uwagę!
Pozdrawiam
Malina