fbpx

Obliczanie czasu pracy (proste)

19.02.2013 | Czas pracy, Daty i czas, ECP1, HR

Pierwszym elementem podczas rozliczania czasu pracy, jest określenie liczby przepracowanych godzin. W tym artykule pokażę jak to zrobić. Zajmę się bardzo prostym przypadkiem: liczbą przepracowanych godzin w ciągu jednego dnia. W kolejnych artykułach zaś pokażę jak obliczyć czas pracy w dłuższym okresie oraz jak obliczyć wynagrodzenie za przepracowany czas.

Pokażę teraz, jak obliczyć liczbę przepracowanych godzin jednego dnia.


W tym przykładzie mamy tabelę z danymi pracowników, którzy pracowali przez jeden dzień:

W Excelu, obliczenie czasu pracy jest bardzo proste: jest to bowiem różnica godziny, do której wykonywana była praca i godziny od której wykonywana była praca. Sytuacja jest analogiczna do obliczania np. czasu trwania urlopu czy zwolnienia lekarskiego (temat ten poruszam tutaj).

Wystarczy zatem w komórce E2 wpisać następującą formułę:

=D2-C2

i skopiować ją do końca tabeli.

Oto wynik:

Gotowe!

Zastanawiasz się zapewne, dlaczego przy obliczaniu różnicy (tutaj) dat dodawałam +1 do wyniku różnicy dat. Robiłam tak, ponieważ przyjęło się, że kiedy mówimy o czasie trwania np. urlopu – podajemy datę do, mając na myśli, że ta data włączana jest do urlopu. Jednak w przypadku godzin, kiedy mówimy, że pracowaliśmy do 20:00, godziny do nie wliczamy do czasu naszej pracy. Niekonsekwencja, jednak tak się przyjęło. Dla Excela jednak sposób liczenia jest taki sam: w obu przypadkach to zwykła różnica. W pierwszym jednak chcemy, by data do została włączona do przedziału (zatem +1), w drugim – nie chcemy.

A oto inne wpisy, z których dowiesz się więcej o obliczaniu czasu pracy:

Plik do pobrania: MalinowyExcel_Obliczanie_czasu_pracy_proste.xlsx

A oto wersja wideo:

Jeżeli chcesz lepiej poznać Excela na poziomie podstawowym zapisz się na listę zainteresowanych kursem Excel w codziennej pracy cz. 1! Podczas oczekiwania na kurs będę Ci wysyłała informacje, ciekawostki i excelowe triki. Bezpłatnie! 

Pomogłam Ci? Postaw mi wirtualną kawę! →

Przeczytaj podobne wpisy

Kategorie

24 komentarze

  1. Bardzo dokładnie wszystko tłumaczysz. Fajnie, że to robisz, ponieważ wbrew pozorom wiele osób pracujących jako kadrowa ma problemy z excelem.

    Reply
    • Dziękuję i cieszę się, że Ci się podoba!

      Reply
  2. jak pobrac ten program ze ja niemoge pobrac na laptopa???

    Reply
    • Witam, o jaki program chodzi? Jesli o plik xls – wystarczy kliknąć na linka. Jeśli o film – nie ma takiej możliwości.

      Pozdrawiam
      Malina

      Reply
  3. Dziękuję Ci za ten instruktaż 🙂 Bardzo mi pomógł i tak naprawdę dzięki Twoim WSZYSTKIM radom mogę śmiało powiedzieć, że aktualnie pracuje na swój awans:P Pracodawca docenia to, że wprowadzam w system pracy nowe zastosowania, praktycznie ułatwiające, przyspieszające i oczywiście unowocześniające dotychczasowy system:) Buźka i dzięki, że jesteś 🙂

    Reply
    • O jejku, Kasia – nie wiem co powiedzieć 🙂 Bardzo miło mi słyszeć takie słowa! Cieszę się, że moje rady usprawniają Twoją pracę i co ważne – przyczyniają się do osiągania sukcesów zawodowych! Miód na moje serce 🙂 Jest to dla mnie sygnał, że warto pisać blog, bo rzeczywiście robi to, co chcę, żeby robił, czyli POMAGA ludziom 🙂

      Jeśli będziesz miała inne pomysły na excelowe usprawnienia (kocham usprawnienia:)), to koniecznie napisz do mnie – zobaczymy jak da się je wprowadzić w życie 😉

      Dziękuję i pozdrawiam
      Malina

      Reply
  4. Wszystko super, tylko mam problem bo potrzebuje aby liczyło czas na zmianach nocnych czego już program poprawnie nie oblicza, np: start pracy 18:00 koniec 3:30 suma wychodzi 14.5 czy jakoś tak a powinno być 9,5. Czy ktoś wie jak ustawić na “tryb nocny”.
    Dzięki

    Reply
    • Tak, ten artykuł faktycznie tego nie opisuje. Niedługo napiszę oddzielny artykuł dotyczący tego obszernego tematu, jakim jest naliczanie godzin nocnych. Na szybko zaproponuję Ci inne rozwiązanie: do każdej godziny dodawaj datę (np. 2014-09-09 12:00) – wtedy dobrze Ci policzy różnicę. Zdaję sobie sprawę oczywiście, że to tylko tymczasowe rozwiązanie.

      Pozdrawiam
      Malina

      Reply
  5. i jak z tym drugim obiecanym artykułem ? 😛 🙂

    Ciągle poszukuję odpowiedniej formuły do obliczania czasu nocnego i nie mogę znaleźć, licze na Ciebie Malina 🙂
    Jeszcze jakby się dało to aby finalny obliczony czas pokazywało w ułamku, czyli 45min to 0,75; 25min to 0,25 itd 😀

    Dzięki

    Reply
    • Sebastian – tu mnie masz 🙂 Oczywiście artykuł będzie, jak obiecałam. Czeka w kolejce 🙂 Żeby przyspieszyć – napisz do mnie maila (nie mam Twojego) to podeślę Ci rozwiązanie. A artykuł oczywiście będzie (w swoim czasie 😉 ).

      Jeśli chodzi o ułamek, to najszybciej po prostu pomnóż wartość czasu (np. 0:45) przez 24 😉 O tym też napiszę artykuł – dobry pomysł, dzięki!

      Pozdrawiam
      Malina

      Reply
  6. Witam, jaki będzie wzór na spóźnienia do pracy?

    Reply
  7. Witam a jak obliczyć czas kiedy się rozpoczyna pacę np o 14:00 do 2:00 wtedy większą cyfrowo godzinę odejmujemy od mniejszej?

    Reply
  8. WItam
    Mam problem niestety nie chce mi zadziałać obliczanie czasu pracy w Excelu co może być tego przyczyną??

    Reply
    • Witaj Doris!

      Powiedz dokładnie co Ci nie działa. Na podstawie obecnego opisu niestety nie jestem w stanie pomóc.

      Pozdrawiam
      Malina

      Reply
  9. witam
    jak zsumować ilość godzin np z całego miesiąca, wpisując w komórkę zsumuj to wynik jest nie zgodny. w kolumnie mam ilość przepracowanych godzin (wyliczony na wyżej podanym przykładzie) a na końcu chciałbym te godziny zsumować

    Reply
  10. Jak ustawić formułę, aby exel obliczył czas pracy tj. 8:00 do 16:15 jako 8,25 ?

    Reply
    • Np tak: =(B1-A1)*24

      Reply
      • Dziękuje ślicznie.

        Reply
  11. Witam
    Jak wpisać formułę żeby obliczyć czas pracy przełomie dni . np 21:30 – 3:30 ?

    Reply

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *