fbpx

Podsumowanie sprzedaży produktów i regionów

24.05.2013 | Analizy sprzedaży, ECP2

Tym razem pokażę, jak zrobić szybkie podsumowanie sprzedaży produktów i sprzedaży w regionach. Wykorzystam tutaj funkcję SUMA.JEŻELI. Oczywiście z powodzeniem to samo można zrobić używając tabel przestawnych, jednak o tym napiszę w przyszłości.

W efekcie otrzymam następujące podsumowanie (na obrazku poniżej – podsumowanie sprzedaży w regionach):

Podsumowanie sprzedaży w regionach


Mam do dyspozycji dane w formie tabeli. W każdej kolumnie (polu) znajduje się jeden rodzaj danych. Poniżej przykładowe dane:

Podsumowanie sprzedaży produktów i regionów - dane wejściowe

Moim celem jest stworzenie podsumowania sprzedaży dla produktów i regionów. W obu przypadkach użyję funkcji SUMA.JEŻELI.

W celu obliczenia sprzedaży dla regionu 1., a następnie dla wszystkich pozostałych, należy napisać następującą formułę w komórce G7:

 =SUMA.JEŻELI($A$3:$A$37;F7;$C$3:$C$37)

Następnie należy skopiować formułę do pozostałych komórek regionów. Ponieważ użyłam adresowania bezwzględnego (dolary) w przypadku argumentów pierwszego (zakres) i trzeciego (suma_zakres), mogę z powodzeniem kopiować formułę i będzie ona poprawna dla pozostałych regionów.

Raport dla regionów wygląda następująco:

Aby zaś obliczyć sprzedaż produktów, należy napisać następującą formułę w komórce J7:

=SUMA.JEŻELI($B$3:$B$37;I7;$C$3:$C$37)

Raport dla produktów wygląda następująco:

Podsumowanie sprzedaży produktów

Po stworzeniu raportów, warto upewnić się, czy sumy się zgadzają. Widać gołym okiem, że w przypadku zarówno produktów jak i regionów, suma końcowa (TOTAL) jest jednakowa i wynosi 216 811. W moich danych źródłowych suma w kolumnie Wartość jest dokładnie taka sama. Formuły zatem zostały napisane poprawnie.

Gotowe!

Jeżeli chcesz lepiej poznać Excela na poziomie średniozaawansowanym zapisz się na listę zainteresowanych kursem Excel w codziennej pracy cz. 2! Podczas oczekiwania na kurs będę Ci wysyłała informacje, ciekawostki i excelowe triki. Bezpłatnie! 

Pomogłam Ci? Postaw mi wirtualną kawę! →

Przeczytaj podobne wpisy

Kategorie

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *