Wpis ten pokazuje metodę na obliczenie nadgodzin w pewnym okresie, zakładając, że nadgodziny to wszystkie godziny przepracowane ponad etat i w weekendy. W poprzednim wpisie pokazywałam jak to zrobić z kolumnami pośredniczącymi, w których krok po kroku są obliczane czas pracy, godziny nadliczbowe i godziny, które pracownik odebrał.
W dzisiejszym filmie pokazuję zaś jak to zrobić tylko na podstawie daty (tutaj mamy informację o dniu tygodnia) i godzin pracy.
Pokazuję 2 sposoby na obliczenie tego:
- z kolumną pośredniczącą, przy użyciu funkcji SUMA.JEŻELI i LICZ.JEŻELI
- bez kolumny pośredniczącej, za pomocą formuł tablicowych, używających funkcji SUMA.ILOCZYNÓW (nie trzeba zatwierdzać kombinacją klawiszy Ctrl + Shift + Enter)
Oba rozwiązania omawiam na filmie:
A tutaj możesz skopiować użyte formuły:
1. Wersja z kolumną pośredniczącą
Dzień tygodnia (G6):
=DZIEŃ.TYG(B6;2)
Godziny w tygodniu
=SUMA.JEŻELI(G6:G13;"<=5";E6:E13)
Należnych godzin
=LICZ.JEŻELI(G6:G13;"<=5")*E3
Nadgodziny w tygodniu (formuła taka sama dla obu wersji)
=F16-F17
Nadgodziny w weekendy
=E14-F16
2. Wersja tablicowa
Godziny w tygodniu
=SUMA.ILOCZYNÓW(--(DZIEŃ.TYG(B6:B13)<6);E6:E13)
Należnych godzin
=SUMA.ILOCZYNÓW(--(DZIEŃ.TYG(B6:B13;2)<6))*E3
I na koniec plik do pobrania:
MalinowyExcel_Nadgodziny w weekendy podsumowanie tygodnia dw.xlsx
Cześć,
fajny poradnik.
w wersji tablicowej, do funkcji DZIEŃ.TYG powinnaś dodać jeszcze argument [zwracany_typ]=2, bo źle Ci wyznacza weekend. Wynik dostajesz prawidłowy, ale tylko przypadkiem, bo tak się akurat ułożyły godziny pracy 🙂
pozdrawiam
Bartek, hej!
Dzięki za uwagę – już poprawiłam 🙂
Cześć
Korzystam z Twoich porad dot. excela, bardzo mi pomogły w pracy. Zautomatyzowałam szereg formularzy.
Pojawiło się przede mną nowe wyzwanie z którym nie potrafię sobie poradzić.
Chodzi o wyliczenie na karcie miesięcznej czasu pracy, godzin nadliczbowych wynikających z przekroczenia tygodniowego czasu pracy.
Tydzień pracy liczony od poniedziałku do niedzieli
Nominał tygodniowy czasu pracy to 35.
Godziny nadliczbowe (25%) to godziny pomiędzy 35 a 43 w każdym tygodniu pracy
Godziny nadliczbowe (50%) to godziny powyżej 43 w każdym tygodniu pracy.
Godziny pracy w dni wolne i święta nie są odrębnie ustalana (“wchodzą” w limit godzin tygodniowych)
Nie mam pomysłu jak powinny wyglądać formuły ustalające liczbę godzin nadliczbowych z poszczególnych tygodni.
Gdybym mogła przesłać excel na którym pracuję łatwiej byłoby wyjaśnić mój problem.
Pozdrawiam
Asia
Asiu, hej,
bardzo się cieszę, że moje porady pomagają CI usprawnić pracę!
Odnośnie pliku – podeślij, pewnie, chętnie przyjrzę się temu tematowi :).
Ja sobie wyobrażam rozwiązanie wykorzystujące funkcję Wyszukaj.Pionowo, szukającą przedziałami. Ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach…