• Zapisz się na newsletter i odbierz DARMOWY EBOOK: 10 najprzydatniejszych porad excelowych

Obliczanie czasu pracy (proste)

Pierwszym elementem podczas rozliczania czasu pracy, jest określenie liczby przepracowanych godzin. W tym artykule pokażę jak to zrobić. Zajmę się bardzo prostym przypadkiem: liczbą przepracowanych godzin w ciągu jednego dnia. W kolejnych artykułach zaś pokażę jak obliczyć czas pracy w dłuższym okresie oraz jak obliczyć wynagrodzenie za przepracowany czas.

Pokażę teraz, jak obliczyć liczbę przepracowanych godzin jednego dnia.


W tym przykładzie mamy tabelę z danymi pracowników, którzy pracowali przez jeden dzień:

W Excelu, obliczenie czasu pracy jest bardzo proste: jest to bowiem różnica godziny, do której wykonywana była praca i godziny od której wykonywana była praca. Sytuacja jest analogiczna do obliczania np. czasu trwania urlopu czy zwolnienia lekarskiego (temat ten poruszam tutaj).

Wystarczy zatem w komórce E2 wpisać następującą formułę:

=D2-C2

i skopiować ją do końca tabeli.

Oto wynik:

Gotowe!

Zastanawiasz się zapewne, dlaczego przy obliczaniu różnicy (tutaj) dat dodawałam +1 do wyniku różnicy dat. Robiłam tak, ponieważ przyjęło się, że kiedy mówimy o czasie trwania np. urlopu – podajemy datę do, mając na myśli, że ta data włączana jest do urlopu. Jednak w przypadku godzin, kiedy mówimy, że pracowaliśmy do 20:00, godziny do nie wliczamy do czasu naszej pracy. Niekonsekwencja, jednak tak się przyjęło. Dla Excela jednak sposób liczenia jest taki sam: w obu przypadkach to zwykła różnica. W pierwszym jednak chcemy, by data do została włączona do przedziału (zatem +1), w drugim – nie chcemy.

A oto inne wpisy, z których dowiesz się więcej o obliczaniu czasu pracy:

Plik do pobrania: MalinowyExcel_Obliczanie_czasu_pracy_proste.xlsx

A oto wersja wideo:

Spodobał Ci się ten artykuł?

Jeśli TAK, zapisz się na newsletter, aby otrzymywać powiadomienia
o najnowszych wpisach (i tylko powiadomienia: zero spamu).
Dodatkowo otrzymasz DARMOWY EBOOK pt.:

10 najprzydatniejszych porad excelowych


Tagi , , , , .Dodaj do zakładek Link.

22 odpowiedzi na „Obliczanie czasu pracy (proste)

  1. smartmedia mówi:

    Bardzo dokładnie wszystko tłumaczysz. Fajnie, że to robisz, ponieważ wbrew pozorom wiele osób pracujących jako kadrowa ma problemy z excelem.

  2. Anonymous mówi:

    jak pobrac ten program ze ja niemoge pobrac na laptopa???

  3. Kasia mówi:

    Dziękuję Ci za ten instruktaż 🙂 Bardzo mi pomógł i tak naprawdę dzięki Twoim WSZYSTKIM radom mogę śmiało powiedzieć, że aktualnie pracuje na swój awans:P Pracodawca docenia to, że wprowadzam w system pracy nowe zastosowania, praktycznie ułatwiające, przyspieszające i oczywiście unowocześniające dotychczasowy system:) Buźka i dzięki, że jesteś 🙂

    • Malina mówi:

      O jejku, Kasia – nie wiem co powiedzieć 🙂 Bardzo miło mi słyszeć takie słowa! Cieszę się, że moje rady usprawniają Twoją pracę i co ważne – przyczyniają się do osiągania sukcesów zawodowych! Miód na moje serce 🙂 Jest to dla mnie sygnał, że warto pisać blog, bo rzeczywiście robi to, co chcę, żeby robił, czyli POMAGA ludziom 🙂

      Jeśli będziesz miała inne pomysły na excelowe usprawnienia (kocham usprawnienia:)), to koniecznie napisz do mnie – zobaczymy jak da się je wprowadzić w życie 😉

      Dziękuję i pozdrawiam
      Malina

  4. Wszystko super, tylko mam problem bo potrzebuje aby liczyło czas na zmianach nocnych czego już program poprawnie nie oblicza, np: start pracy 18:00 koniec 3:30 suma wychodzi 14.5 czy jakoś tak a powinno być 9,5. Czy ktoś wie jak ustawić na „tryb nocny”.
    Dzięki

    • Malina C. mówi:

      Tak, ten artykuł faktycznie tego nie opisuje. Niedługo napiszę oddzielny artykuł dotyczący tego obszernego tematu, jakim jest naliczanie godzin nocnych. Na szybko zaproponuję Ci inne rozwiązanie: do każdej godziny dodawaj datę (np. 2014-09-09 12:00) – wtedy dobrze Ci policzy różnicę. Zdaję sobie sprawę oczywiście, że to tylko tymczasowe rozwiązanie.

      Pozdrawiam
      Malina

    • Malina C. mówi:

      Sebastian,

      zgodnie z obietnicą jest napisałam artykuł o godzinach nocnych. Znajdziesz go tutaj: Obliczanie czasu pracy: godziny nocne. Mam nadzieję, że właśnie o to Ci chodziło?

      Pozdrawiam
      Malina

  5. i jak z tym drugim obiecanym artykułem ? 😛 🙂

    Ciągle poszukuję odpowiedniej formuły do obliczania czasu nocnego i nie mogę znaleźć, licze na Ciebie Malina 🙂
    Jeszcze jakby się dało to aby finalny obliczony czas pokazywało w ułamku, czyli 45min to 0,75; 25min to 0,25 itd 😀

    Dzięki

  6. Anonymous mówi:

    Witam, jaki będzie wzór na spóźnienia do pracy?

  7. Marcin mówi:

    Witam a jak obliczyć czas kiedy się rozpoczyna pacę np o 14:00 do 2:00 wtedy większą cyfrowo godzinę odejmujemy od mniejszej?

  8. Doris mówi:

    WItam
    Mam problem niestety nie chce mi zadziałać obliczanie czasu pracy w Excelu co może być tego przyczyną??

    • Malina mówi:

      Witaj Doris!

      Powiedz dokładnie co Ci nie działa. Na podstawie obecnego opisu niestety nie jestem w stanie pomóc.

      Pozdrawiam
      Malina

  9. robert mówi:

    witam
    jak zsumować ilość godzin np z całego miesiąca, wpisując w komórkę zsumuj to wynik jest nie zgodny. w kolumnie mam ilość przepracowanych godzin (wyliczony na wyżej podanym przykładzie) a na końcu chciałbym te godziny zsumować

  10. Janusz mówi:

    Jak ustawić formułę, aby exel obliczył czas pracy tj. 8:00 do 16:15 jako 8,25 ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *