• Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowościach na blogu
    Zapisując się, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach na tym blogu. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać (szczegóły).

Obliczanie wynagrodzenia netto (proste)

Oto pierwszy post z cyklu Do czego księgowi wykorzystują Excela?

Pokażę w nim jak obliczyć wynagrodzenie netto, gdy znamy kwotę brutto, uwzględniając wszystkie składki płacone przez pracownika. Sposób liczenia wynagrodzenia zaczerpnęłam stąd. Przyjęłam następujące założenia:

  • okres obowiązywania: od 1 stycznia 2014 roku,
  • koszty uzyskania przychodów wynoszą 111,25 zł,
  • zaliczka na podatek dochodowy jest pomniejszana o 46,33 zł (1/12 kwoty zmniejszającej podatek),
  • stopa procentowa składki wypadkowej wynosi 1,93%,
  • podatek dochodowy to 18% (pierwszy próg podatkowy),
  • składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych,
  • obliczam wynagrodzenie netto za pełny wymiar etatu.

Szukasz szkolenia z Excela dla HR?

Mogę je dla Ciebie poprowadzić tradycyjnie lub on-line

Najbliższy termin: 5-6 listopada 2018
(szkolenie stacjonarne, Warszawa)

Zobacz szczegóły

Oto formatka, którą będziemy uzupełniać:

 

1. Wynagrodzenie brutto jest zarówno podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zatem w komórce A4 wpisz formułę:

=A2

 

2. Wyliczę teraz owe składki na ubezpieczenia społeczne, czyli emerytalne, rentowe i chorobowe:
a) emerytalna: w komórce A6 wpisz (może być oczywiście bez $):

=ZAOKR($A$4*C6;2)

b) rentowa: w komórce A7 wpisz:

=ZAOKR($A$4*C7;2)

c) chorobowa: w komórce A8 wpisz:

=ZAOKR($A$4*C8;2)

d) w sumie: w komórce A5 wpisz:

=SUMA(A6:A8)

 

3. Kolejny krok to ustalenie podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, czyli wynagrodzenie brutto pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne. Aby to obliczyć wpisz w komórce A10:

=A4-A5

 

4. Teraz obliczę składkę na ubezpieczenie zdrowotne:

a) składka na ubezpieczenie zdrowotne do pobrania z wynagrodzenia: w komórce A11 wpisz:

=ZAOKR(C11*A10;2)

b) składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku: w komórce A12 wpisz:

=ZAOKR(A10*C12;2)

 

5. Ustalę teraz podstawę obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, czyli wynagrodzenie brutto pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu. Zaokrąglę to do pełnych złotych. Aby to obliczyć wpisz w komórce A16:

=ZAOKR(A2-A5-A14;0)

 

6. Zaliczkę na podatek dochodowy przed odliczeniem składki zdrowotnej wyliczy następująca formuła wpisana w komórkę A17:

=A16*C17-D17

Zakładam, że procent podatku to 18% oraz odliczam 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, czyli 46,33 zł.

 

7. Zaliczka na podatek dochodowy do pobrania, po zaokrągleniu do pełnych złotych, wyliczana będzie w komórce A18 następującą formułą:

=ZAOKR(A17-A12;0)

 

8. Teraz już tylko kwota do wypłaty, czyli wynagrodzenie brutto pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne, składka na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczkę na podatek dochodowy. Formuła w komórce A20 wygląda tak: 

=A2-A5-A11-A18

 

A oto wynik dla kwoty 2 000 zł:

Gotowe!

A w kolejnym poście pokażę jak obliczyć całkowite koszty pracodawcy związane z zatrudnianiem pracownika.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Jeśli TAK, zapisz się na newsletter, aby otrzymywać powiadomienia
o o nowościach na blogu.

Zapisując się, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach na tym blogu. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać (szczegóły).

Tagi .Dodaj do zakładek Link.

8 odpowiedzi na „Obliczanie wynagrodzenia netto (proste)

  1. Anonymous mówi:

    w komórce A16 powinno być oczywiście =ZAOKR(A2-A5-D14;0)

  2. Anonymous mówi:

    ewentualnie w A14 wpisujemy =D14 🙂

  3. Anonymous mówi:

    Witam, dziękuję za formuły, po paroletniej przerwie postanowiłam je sobie przypomnieć…tak z nudów. Na pewno zawitam tu jeszcze, pozdrawiam.

  4. Adrian mówi:

    Mam prośbę może ktoś podać mi formułę na maila (robię dla siebie taki plik z godzinami, nadgodzinami i innymi) jak z brutto zrobić netto?? Nie potrzebuję żadnych wyliczeń. Znam moją stawkę brutto i chcę żeby w komórce obok zwracało wartość netto. Znalazłem jakiś taki dodatek ale 35 pln żebym sobie sam z domu wyliczył pensję to głupota. Napisałem tak, że zliczają mi się same godziny nominalne, 50% i 100% mnożą przez stawkę i mam brutto. Proszę pomóżcie mi jak to wpisać. Mogę wysłać Wam to co zrobiłem żeby udowodnić, że robię to dla siebie nie komercyjnie.

  5. Wojtek mówi:

    złożyłem to tak żeby była od razu kwota netto.
    Poniżej formuła:

    =A4-((ZAOKR(A4*9,76%;2)+ZAOKR(A4*1,5%;2)+ZAOKR(A4*2,45%;2)))-(ZAOKR(9%*(A4-((ZAOKR(A4*9,76%;2)+ZAOKR(A4*1,5%;2)+ZAOKR(A4*2,45%;2))));2))-(ZAOKR(((((ZAOKR(((A4-((ZAOKR(A4*9,76%;2)+ZAOKR(A4*1,5%;2)+ZAOKR(A4*2,45%;2))))-111,25);0))*18%)-46,33)-(ZAOKR(7,75%*(A4-((ZAOKR(A4*9,76%;2)+ZAOKR(A4*1,5%;2)+ZAOKR(A4*2,45%;2))));2)));0))

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *