Czyli transpozycja danych z komórki i magiczny skrót klawiszowy
W tym wpisie pokażę Ci jak w prosty sposób na rozdzielanie danych z komórek, w których wszystkie informacje zapisane są pod sobą, w jednej komórce. Ponieważ tego po prostu nie da się sensownie analizować – naszym celem będzie przedstawienie tych danych w układzie tabelarycznym. Dzięki temu będziemy mogli zrobić z tymi danymi wszystko: sortować, filtrować, korzystać z funkcji, z narzędzi typu tabela przestawna itp.
Chodzi zatem o taką operację:
Brzmi i wygląda skomplikowanie, a w gruncie rzeczy jest bardzo proste.
Disclaimer
Od razu na wstępie zaznaczę, że sposób, który pokazuję w tym artykule, jest bardzo dobry do jednorazowych sytuacji, albo takich, które zdarzają się rzadko. Jeśli zaś podobna sytuacja zdarza Ci się często, np. codziennie (!), to po pierwsze współczuję ;), a po drugie – pokusiłabym się wtedy o automatyzację tego, choćby za pomocą niezastąpionego Power Query. Ale to temat na inny artykuł :).
Formatka – dane do przerobienia
Tak oto wyglądają nasze dane:
Ponieważ tego po prostu nie da się sensownie analizować – naszym celem jest przedstawienie tych danych w układzie tabelarycznym. Dzięki temu będziemy mogli zrobić z tymi danymi wszystko: sortować, filtrować, korzystać z funkcji, z narzędzi typu tabela przestawna itp.
W tym celu zastosujemy narzędzie rozdzielania tekstów Tekst jako kolumny. Opiszę teraz po kolei wszystkie potrzebne do tego kroki.
Rozdzielanie danych – kroki
- Zaznacz dane, które chcesz rozdzielić, czyli w naszym wypadku B4:B15
- Wybierz z menu Dane/Teskt jako kolumny
- Pojawi Ci się poniższy kreator. W pierwszym kroku należy zaznaczyć, że nasze dane są rozdzielane:
- Następnie trzeba Excelowi powiedzieć czym są rozdzielane. U nas jest to znak, którego nie widać, ponieważ jest to przejście do następnej komórki. Ciężko to Excelowi powiedzieć, ale jest na to magiczny sposób – skrót klawiszowy Ctrl+j. Zobacz, tak wygląda kreator, w którym jeszcze nie użyłam tego skrótu:
A tak wygląda, kiedy użyłam:
Różnica jest najlepiej widoczna w okienku podglądu danych
- OK, teraz zostało wskazanie miejsca, gdzie Excel ma umieścić rozdzielone dane. U mnie jest to komórka C4:
- Ostatni krok to zatwierdzenie wszystkich ustawień przyciskiem Zakończ.
I voila! Zobacz, jaki piękny efekt:
Warto oczywiście dodać nagłówek tym danym i ładnie go sformatować. Można też usunąć pierwotne dane, jeśli są nam nie potrzebne. Wszystko do kupy wygląda tak:
Fajne? 🙂 Jeśli Ci się podobał ten trik, to koniecznie zapisz się na mój bezpłatny mailing, na którym wysyłam więcej takich excelowych ciekawostek! Śmiało – formularz zapisu znajdziesz pod plikiem do pobrania i filmem.
Plik do pobrania:
MalinowyExcel Rozdzielanie danych podział wierszaDW.xlsx
I film na Youtubie, gdzie pokazuję powyższe rozwiązanie:
0 komentarzy