fbpx

Wyróżnij kolorem cały wiersz tabeli

13.05.2019 | ECP2, Excelowy niezbędnik, Formatowanie warunkowe

Czyli formatowanie warunkowe – prosty przykład

Ostatnio prowadziłam szkolenie, pod koniec którego jeden z uczestników zapytał mnie jak zaznaczyć cały wiersz tabeli, jeśli w wybranej kolumnie występuje wybrany wpis. Ponieważ nie starczyło już czasu na pełną odwiedź na to pytanie – skierowałam go na blog, żeby na spokojnie o tym doczytał. Zaczęłam szukać konkretnego wpisu, bo byłam przekonana, że taki jest, a tutaj patrzę: nie ma! Jest kilka innych, wykorzystujących tę samą technikę (np.  wartości w 2 kolumnach musiały już kiedyś wystąpić, część wspólna warunków, lub inna wersja części wspólnej warunków), natomiast nie było takiego stricte najprostszego przykładu!

Pomyślałam: no nie, tak nie może być! Przecież to klasyka!

Ten wpis będzie nadrabiał tę niedoróbkę i omówię w nim jak zrobić, aby po wybraniu z listy rozwijanej działu – w tabeli z danymi podświetlały się całe wiersze, w których ten dział występuje. Czyli chcę uzyskać taki efekt:

Formatka będzie to prosta tabela z danymi, u mnie akurat dane pracowników. Do tego, jako bajerek i dla swojej własnej wygody – jest lista rozwijana, z której user wybiera dział, który ma zostać wyróżniony:

Formatka

Formatka

Aby dodać formatowanie warunkowe dla całego wiersza, tak na prawdę określamy je dla całej tabeli, na podstawie aktywnej komórki.

  1. Zaznaczmy więc całą tabelę (bez nagłówka), zaczynając od pierwszej komórki danych, czyli u mnie od B6.
  2. Wybieramy z menu Narzędzia główne/Formatowanie warunkowe/Nowa reguła…/Użyj formuły do określenia komórek, które należy sformatować
  3. W pole formuły wpisz prostą regułę:
    =$E6=$E$3

    Tworzenie reguły formatowania warunkowego.

    Tworzenie reguły formatowania warunkowego.

  4. Wybierz format, czyli wyróżnienie (pkt. 3 na rysunku powyżej). U mnie to zaznaczenie na kolor jasnożółty
  5. Zatwierdź wszystko i to już koniec!

Efekt jest dokładnie taki, jak chcieliśmy:

Prawda, że proste?

Zgadzam się, że wymyślenie tego od zera wcale proste nie jest – te dolary są dość nieintuicyjne na pierwszy rzut oka. Jednak jak pomyślimy sobie, że mamy napisać uniwersalną formułę dla każdej komórki tabeli, i ta formuła ma być prawdziwa (dać w swoim wyniku PRAWDA), gdy użytkownik wybierze konkretny dział, to zobaczymy, że prawdziwość tej formuły zależna będzie od wartości komórki w kolumnie E danego wiersza. Dlatego tę kolumnę blokujemy dolarem ($E), a wiersz zostawiamy w spokoju, ponieważ wiersze akurat mają się zmieniać.

Ważny jest też oczywiście dział wybrany przez usera, E3, który musi być bezwzględnie zablokowany ($E$3), ponieważ każda komórka odwołuje się właśnie do niego. Mam wrażenie, że tu akurat nie ma wątpliwości :).

Powiązane produkty

 

Tutaj możesz pobrać plik xlsx z gotowym rozwiązaniem:

MalinowyExcel Wyroznij caly wiersz tabeli formatowanie warunkowe dw.xlsx

 

A tutaj wersja wideo na YouTubie:

 

 

 

 

Jeżeli chcesz lepiej poznać Excela na poziomie średniozaawansowanym zapisz się na listę zainteresowanych kursem Excel w codziennej pracy cz. 2! Podczas oczekiwania na kurs będę Ci wysyłała informacje, ciekawostki i excelowe triki. Bezpłatnie! 

Pomogłam Ci? Postaw mi wirtualną kawę! →

Przeczytaj podobne wpisy

Kategorie

4 komentarze

  1. Hmm rozwiązanie proste i łatwe 😉 Ale jeżeli taka formuła będzie pracować w tabeli gdzie jest 1000 wierszy to już wyraźnie spada wydajność formularza. Widać duże spowolnienie. Jest może jakaś alternatywa mniej zasobo żerna ?

    Reply
    • Hmmm… dobre pytanie :). Jeśli chodzi o formatowanie warunkowe to nic mi nie przychodzi innego do głowy. Zastanawiam się też czy w takiej tabeli będziemy tego w ogóle używać? Rozumiem, że masz jakiś fajny przykład? 🙂

      Reply
  2. To całkiem proste i może się przydać, ale jak to zastosować, kiedy chcemy formatować opierając się tylko na części tekstu, np. mając faktury i zamówienia o innych numerach ale tym samym prefiksie w tej samej kolumnie (np. ZAMxxxx i FKTxxxx) chciałabym wyróżnić tylko faktury (FKTxxxx). Jak wówczas powinna wyglądać formuła?

    Reply
    • To ja tutaj bym użyła np. =LEWY($A1;3)=”FKT” i tak samo dla ZAM (jeśli mają to być 2 rózne reguły. Jeśli jedna, formatująca jedne i drugie np. na zielone, to pisałabym tak: =(LEWY($A1;3)=”FKT”)+(LEWY($A1;3)=”ZAM”)
      Działa?

      Reply

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *