Celem jest stworzenie listy zadań: jeśli zadanie jest wykonane, to chcemy mieć możliwość odhaczenia go. Wtedy też ma zostać ono skreślone na liście zadań i powiększyć się pasek postępu, informujący o procencie wykonanych zadań. Efekt ma być taki:
No to do dzieła!
1. Wstawianie checkboxa
Mamy do dyspozycji obiekt tabela (o nazwie tbZadania) z dwiema kolumna: Wykonane i Zadanie. W kolumnie Wykonane będzie checkbox, a w drugiej – nazwa zadania do wykonania. O tak:
Aby do kolumny Wykonane wstawić checkbox, należy zaznaczyć komórki tej kolumny i z menu Wstawianie wybrać Pole wyboru. Efekt będzie następujący:
Pamiętaj, że kolor checkboxów możesz zmienić tak, jak każdy tekst w komórce, czyli np. korzystając z przycisku kolorowania czcionki na karcie Narzędzia główne.
Checkboxy są już gotowe do działania! Jeśli na nie klikniesz, to zaznaczą się, a jeśli są już zaznaczone – odznaczą.
Zauważ, że komórka zawierająca zaznaczony checkbox ma wartość PRAWDA, a odznaczony – wartość FAŁSZ. O tak:
Mając to na uwadze, możemy jechać dalej.
2. Skreślanie wykonanych zadań
Teraz, aby zaznaczenie checkboxa powodowało skreślenie zadania na liście, użyjemy formatowania warunkowego. Formatować będziemy komórki w kolumnie Zadanie, więc zaznaczmy tę kolumnę i przejdźmy do formatowania warunkowego: Narzędzia główne → Formatowanie warunkowe → Nowa reguła → Użyj formuły do określenia komórek, które należy sformatować. W okienku Formatowanie warunkowe wpisz następującą, arcy-skomplikowaną 😉, formułę:
=B5
Pamiętaj, że jeśli checkbox jest zaznaczony, to ta komórka, B5, będzie miała wartość PRAWDA, a zatem formatowanie warunkowe będzie działało. Jeśli ma wartość FAŁSZ, czyli checkbox jest odznaczony, formatowanie warunkowe nie zadziała.
Następnie wybierz takie formatowanie, jakie chcesz zastosować w przypadku wykonanego zadania. U mnie jest to skreślony, pochylony i szary tekst:
A oto efekt:
3. Formatowanie checkboxa
Teraz warto sformatować sam checkbox. Jeśli jest zaznaczony – chcę, aby był szary.
Zaznacz więc kolumnę Wykonane i przejdź do Narzędzia główne → Formatowanie warunkowe → Nowa reguła → Użyj formuły do określenia komórek, które należy sformatować.
Tutaj formuła będzie identyczna:
=B5
Ale formatowanie inne, ponieważ nie będziemy nic przekreślać ani pochylać:
I wynik jest następujący:
4. Pasek postępu wykonanych zadań (progress bar)
To teraz wisienka na torcie, czyli graficzna reprezentacja wykonanych zadań w postaci paska postępu. Znowu wykorzystamy tutaj formatowanie warunkowe.
Pasek progresu umieszczę w komórce B3 nad tabelą. W tej komórce wpiszemy więc formułę, wyliczającą procent wykonanych zadań. O taką:
=SUMA(tbZadaniaYT[Wykonane]*1)/ILE.NIEPUSTYCH(tbZadaniaYT[Wykonane])
Zauważ, że funkcja SUMA sumuje kolumnę Wykonane tabeli i mnoży ją razy 1. Robi to po to, aby przekonwertować wszystkie wartości PRAWDA na 1, a FAŁSZ na zera. Potem podsumuje wynik i wyjdzie prawidłowa liczba.
Funkcja ILE.NIEPUSTYCH (ang. COUNTA) natomiast liczy, ile komórek jest zapełnionych, nieważne jaką wartością.
W wyniku otrzymujemy więc prosty procent, który będziemy formatować. Pamiętaj, że procenty to liczby od 0 do 1. Te liczby będą więc wyznaczały nam granice formatowania warunkowego.
Mając zaznaczoną komórkę B3 wejdź do Narzędzia główne → Formatowanie warunkowe → Paski danych i wybierz pasek, który Ci się najbardziej podoba.
Excel automatycznie wstawi go do komórki. Wynik nie jest jednak tym, co potrzebujemy.
Będziemy więc edytować regułę formatowania warunkowego. Wejdź zatem do Narzędzia główne → Formatowanie warunkowe → Zarządzaj regułami, wybierz regułę z paskiem postępu i kliknij Edytuj. Następnie ustaw wartości minimalną i maksymalną na Liczba. Dla wartości minimalnej wpisz zero, a dla maksymalnej – jeden. O tak:
Efekt wszystkiego jest następujący:
Voila!
https://malinowyexcel.pl/wp-content/uploads/2024/10/MalinowyExcel-CheckBox-Lista-zadan-DW.xlsx
I film na Youtubie, gdzie pokazuję powyższe rozwiązanie:
0 komentarzy